Varför?

Ibland undrar man, som med Toxic-länken i det nyss publicerade musikcollaget. Vaknade upp med "A Fairytale" ringande i skallen. Jag visst jag hörde halva låten i bilstereon igår, men sedan lyssnade vi på andra låtar, och så följdes det av cirka 4 timmars ukulelespel (och lite öl därtill, och tack Anders för kycklingen). Så varför just den i mitt huvud? Det är ju inte så att jag är något stort fan direkt. (Jag ifrågasätter inte att den vann, men det är ju inte den musik jag helst söker mig till.) Vem är det som styr sådant?

Ukulelekvällen var lyckad. Med kort avbrott för lite ätande (öldrickandet gör man mellan låtarna, det behöver man inte avbryta för) höll vi på från strax efter sju till strax före midnatt. Får vi till vår europeiska tango av Storm-Jokke, med litet intro av Eddy (det uppenbarar sig när vi får chans att spela) kommer vi att ta världen med om inte storm så i alla fall en kraftigare vindpust.

Hann innan med att nästan lära mig en låt ur Disneys Den lilla sjöjungfrun. Återigen, är det en slump att tre av Kanalyreidolskandidaterna komit med låtar ur Disneyfilmer, låtar som jag aldrig har hört förut? Är det någon musikguds sätt att visa mig att det finns mer Disneyfilmsmusik än låtarna ur Djungelboken?

Roligast igår var att få mail från en tjej jag tränade i fotboll för drygt 25 år sedan. Hon är numera rektor för en förskola där en av fruns kompisar arbetar. Ibland är världen mycket liten. Och så har jag återupptäckt att vi har gott om (mycket avlägsen) släkt på Bornholm. Några av pappas morfars bröder utvandrade dit i slutet på 1800-talet. Men även om de förvanskade Mårtensson till Mortensen tror jag väl knappast att Ditte Fromseier Mortensen (Bornholmsfödd fiolspelerska i Habbadam som kommer till vår spelmansstämma i augusti) skulle tillhöra den Mortensen-släkten. Men häftigt ändå på något sätt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0