Regn, Pete Seeger och EU-val

Efter en tids torka kom regnet i natt. Bra idé det där. Nattregn och dagssol. Hoppas det slår om innan jag ska gå till jobbet bara.

Musikvärlden skiftar. Igår en helkväll med dalsländsk folkmusik. Jag börjar äntligen känna igen låtarna och kan identifiera de flesta vi spelar. Annars brukar jag hänga upp låtarna på texterna, men det är lite svårt med spelmansmusik, eftersom den är instrumental. Mitt nya trick är att försöka lära mig spela melodierna, gärna i små nätta gitarrarrangemang. Imponerar storligen på folk på engelska folkmusikpubar.
Ikväll ska jag rota i amerikanska poplåtar för att hitta sånger att sjunga med Kanalyreidolskandidaterna nästa tisdag. (Se med på Kanalyrans hemsida, www.kanalyran.se). I år har vi 17 anmälda. Flera av tjejerna återkommer år från år, varje år lite bättre än förra året. Kul att följa deras utveckling.

Pete Seeger fyllde 90 år nyligen. I samband med det fick vi ett nytt bevis på att det finns någon rättvisa i världen. 90-årskonserten fyllde Madison Square Garden, 19 500 betalande. Man behöver inte tjusiga kläder och 20 dansare, musiken kan stå på egna ben.
Såg Seeger i Medborgarhuset i Stockholm för så där 35 år sedan. En häftig upplevelse. Med en gitarr och en banjo ledde han oss i allsång en hel kväll. Under hans ledning sjöng vi ibland t o m trestämmigt. Sedan bjöd han på några sånger också som vi bara behövde lyssna till.
Magnus Eriksson, SvD, skrev om Seeger för några dagar sedan. Dels konstaterade han att Bruce Springsteen i sin skivhyllning till PS noga undvikit allt som är politiskt. Ungefär som att skriva en bok om Sir Alex Ferguson utan att nämna fotboll. Sedan försvarar ME Pete Seegers tilltag att rycka ur kontakten för Bob Dylan när denne tog med sig ett elektrifierat kompband till Newportfestivalen en gång på det tidiga 1960-talet. Faktiskt den första som har försvarat detta vad jag kan minnas.

Dagens gåta: Hur kan fru Berlosconi vara överraskad över att hennes man uppvaktar yngre kvinnor? Hon är själv ungefär 20 år yngre än han. Varför tror hon att hon uppvaktades av honom en gång i tiden? Detta inte sagt för att försvara herr Berlosconi. Sådant har jag aldrig haft lust att göra.

Dagens uppmaning: Rösta i EU-valet. Det bästa sättet att hålla Sverigedemokrater och Pirater utanför EU-parlamentet är att vi som inte tänker rösta på dem går till valurnorna, oavsett vilket annat parti vi röstar på. De lär mobilisera sin anhängare till 100 %. Kom ihåg att det är våra skattepengar som ska finansiera deras eventuella "arbete" i parlamentet.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0