Musik

Noterade just nu att det på väggen i mitt hemmaarbetsrum sitter en skylt med texten: "I used to have a life, now I have a computor." Jag tror jag hängde dit den hösten 2002 efter ett besök i Nya Zealand. Med alla bloggar och "ansiktsböcker" blir den sannare för var dag.
Samtidigt köpte jag om jag minns rätt också en liten skylt med texten: "I am not behind with my ironing, I am ahead with my laundry". Bra devis.

Orkade cirka 45 minuter Eurovisionsschlager igårkväll. Vissa tar i så dom kräks för att få vår uppmärksamhet, och det enda resultatet är att vi stänger av både öron och ögon. Men Sverige kan andas ut, "La Voix" gick vidare till finalen. För så är det ju. Det är låten som tävlar, om ni inte redan visste det. Kvällstidningarna erkar vara helt ovetande.
Men vad hände med Andorras käcka lilla bidrag, sjunget av en dansk?

Peter Gabriel fick Polarpriset. Det är han väl värd, men varför ska alltid priset gå till gubbar som gjorde sin bästa musik för mycket länge sedan. Gabriel är ju fortfarande aktiv inom musikbranschen, så där har han ett plus jämfört med när juryn ger priset till grupper som redan är upplösta, men han är ju knappast en drivande musikalisk kraft längre.
Och SvD har rätt. Var är kvinnorna? Den enda kvinna som fått populärdelen av priset är Joni Mitchell. Det måste finnas flera som är förtjänta av det.
Jag vet att Polarprisfunktionärerna arbetar hårt för att priset ska bli internationellt erkänt, men då kanske man kunde välja att belöna folk som är aktiva just nu, inte dela ut det som en belöning för lång och trogen tjänst. Låt det bli mindre förutsägbart. Och ska det nu vara lång och trogen tjänst tycker jag priset ska gå till Ashley Hutchings som var katalysatorn bakom folkrocken.

Såg i DN att min gamla idol Mary Coughlan är aktiv igen. Dags att ta fram de gamla skivorna med henne. Hon har gjort den definitiva versionen av "Ride On", komplett med tjutande irländska säckpipor, och hennes "Delaney's Gone Back on the Wine" (eller något liknande) är en av pophistoriens glömda små delikatesser.
In på YouTube och leta vänner!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0