Ananas

Jubileum!
Detta är faktiskt blogginlägg nr 250 på Ukulelemorfar! En fjärdedel av vägen mot 1000 är avverkad.

Avdelning "fel på öronen": Blev chockad när jag hörde nyheterna. Ville sossarna verkligen skapa "inkompetensbank"? Men så kom jag på att det var nog "en kompetensbank" de menade. Ska man då sätta in kompetens man just nu inte har bruk för så man kan ta ut den för användning senare? Hur blir det med ränta på insatt kompetens?

Tillbringade stor del av dagen med att åka runt på kommunens muséer. Är man projektledare för ett museiprojekt så är man. Konstaterade att textilutställningen på Dalslands Konstmuseum är en av de läckraste utställningar jag har sett på länge. Sådant annorlunda sätt att skapa i textil! Skynda er. Bara öppen i två veckor till
Hann också med ett besök på det lilla skolmuséet på andra sidan Borekulle. Har aldrig reflekterat över att man faktiskt kan fortsätta framåt över kullen istället för att parkera vid toppen och gå ur bilen för att beskåda utsikten. På andra sidan har entusiaster bevarat gamla Eds skola (obs! inget med Dals Ed att göra) som den såg ut när den stängdes 1956. Sista året hade skolan bara sex elever. En av de som var med till slutet fanns på plats och berättade.

Åt lunch på en av köpingens pizzerior. Beställde in en Kebabtallrik Hawaii. Har nu någonsin funderat över vad de egentligen äter på Hawaii? Jag tror knappast man där kan beställa Hawaiipizza, Hawaiiburgare, Hawaiikebab och så vidare. Här i Sverige verkar vi tro att bara vi slängt dit lite ananas så ska det automatiskt förknippas med USAs senaste tillagda delstat.
Men jag ska inte klaga. Jag älskar ananas, både färsk och konserverad. Men jag kallar inte kasseler med ananas för Hawaiikasseler, inte heller påstår att jag gjort en Hawaiiwok när jag på slutet av wokande slänger i lite ananas. Och inte sa vi att vi hade Hawaiikväll när vi för några kvällar sedan delade på en färsk ananas som kvällsfrukt. Går bra ihop med Lynley-mysterier.
Visste ni förresten, och nu över till något helt annat, att de två västra tornen på St Paul's Cathedral kröns av var sin förgylld ananas? Kolla nästa gång ni är där. Syns bäst om man klättrar upp till Stone Gallery i kuoplen (dvs andra avsatsen). Kanske det är ananasens förtjänst att Pauluskatedralen (det tog länge innan jag gjorde kopplingen St Paul = Paulus) är en av mina favoritbyggnader i London.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0