Abstinensproblem

Det är konstigt med tidningsfria dagar. Normalt går jag upp tidigt, snubblar ut till brevlådan och mätar in SvD, DN, TTela, GP och NWT. Jag läser de tre första, frun de tre sistnämnda. (Just det. Båda läser TTela. Smart uträknat.) Sedan, och först sedan, är det dags för rakning, dusch, frukost och sådant.
Så kommer de där få dagarna på året när det inte kommer någon morgontidning. Vad ska man göra då? Det är inte samma sak med böcker. Man kan inte skumma dem lika enkelt, titta på några bilder, snappa upp en rubrik här, en notis där. Som tur var hade jag i morse två icke läsa nummer av Riksdag & Departement och den Times Educational Supplement att titta i.
Det finns hjälp att få för alkoholister, narkomaner och spelberoende. Hur är det för oss tidningsberoende? Var finns hjälpen för oss? Var ser ni de braskande rubrikerna som förkunnar vad synd det är om oss?
Men det är klart. Tidningarna tänker väl inte slå larm om missbruket av deras egen produkt. Men å andra sidan, både Svenska Spel och Systembolaget är ju ärliga med att deras produkter kan vara skadliga.
(Och kom inte och prata om Internettidningar. Dem kan man ju inte riva i.)
Så när rubrikerna kommer, och forskningsrapporterna duggar tätt, kom ihåg var ni läste det först!

Får nöja mig med text-TV för aktuella nyheter. Konstaterar att Kina har ett museum med spionprylar. Men det är inte öppet för utlänningar. Surprise, surprise! Vem hade väntat sig något annat?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0