Mer melodifestival

Obs! Detta är söndagens blogg, lite tidigare bara.
Precis som man på Leicester Square i London kan köpa söndagstidningarna redan sen lördagskväll, så ...
Så när det står igår här nedan menas det alltså lördag.

Frun åkte till Göteborg för att träffa forna studiekamrater, så jag tillbringade ett par timmar med Emmylou Harris. Nej, inte in person (tyvärr) utan via CD-spelaren och Emmylous senaste skiva. Hon är så härligt avslappnad på de senaste skivorna. Hon har inget mer att bevisa för världen, alla vet redan hur bra hon är, så istället kan hon bekvämt luta sig tillbaka och bara sjunga låtarna. Jag tror CDn snurade i min spelare tre gånger som bakgrund till det skrivande jag höll på med. Perfekt musik för att komma i rätt stämning.
Frun kräver att jag ska skriva att hon hade present med sig hem till mig. Jag fick en påse löste, speciell Göteborgsblandning.

Så gårdagens TV-spektakel:
Har ni märkt hur många av deltagarna som verkar ha problem med hörseln. Nästan var enda en hade hörapparat, eller vad det nu var, i örat.
Förresten måste de göra något åt draget på scenen. Det kan inte vara nyttigt för artisterna att stå i den blåsten. Att inte skyddsombudet slagit larm.
Hade inte hört Lili och Susies bidrag förrän igårkväll. Tänk om de hade haft den låten en gång på 1980-talet när de blev slagna av Tommy Nilsson. Bara 20 år för sent med andra ord.
Borde inte Alexander Bard byta efternamn till Alexander Beard? Förresten var ju han med och skrev den låt Tommy Nilsson slog systrarna med då en gång på 1980-talet. Revansch alltså, trots retrokänslan.
Årets sämsta textrad måste vara piloternas "Running free like a ball of dust". Knappast stor poesi. Deras (och diamantens och systrarnas) bidrag stärker mig i min uppfattning. Förbjud scengymmastik medan låtarna framförs. Tänk om det las ner lika mycket arbete på melodier, texter och sång som på koreografi eller vad det nu ska föreställa. Då kunde nästa års melodifestivl bli riktigt bra.
Och snälla svenska folk, hur kunde ni rösta vidare piloterna från första omgången? Det innebar ju samtidigt att han med skägget blev dubbel förlorare.
"Snälla, snälla" är det souligaste vi har hört i Melodifestivalen sedan Cayenne sjöng "Stanna hos mig" (tror jag det var) för en massa år sedan. Otis Redding lever än! Förresten borde Cayennes bidrag finnas med på alla samlingsskivor med de bästa melodifestivallåtarna genom tiderna, men den verkar helt bortglömd av världen.

Summa summarum: Att Caroline af Ugglas och Sarah Dawn Finer gick vidare är en seger för musiken över gymnasterna. Svenska folket har lite smak trots allt!
Skicka Caroline af Ugglas till Moskva!

Konstaterar glatt att Brynäs vann med 9-1 i ishockeyslutspelet igår. Brynäs damer alltså.
Men det är klart om man slår ihop damernas och herrarnas resultat blev det änå 10-3 till Gävles stoltheter. Undrar stilla var Färjestads damer tog vägen? Har de inte hört talas om att det är internationella kvinnodagen denna helg?




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0