Ny revolt på gång?

Jag brukar inte skriva illa om namngivna personer men ...
Hörde Annika Falkenland förklara och ursäkta sig i Dagens Eko. Hon verkar inte ha fattat någonting, även om hon avstått löneförhöjningen. Låt mig förklara:
Efter 3,5 till 4,5 års utbildning kan en lärare vänta sig en lön på strax över 20 000 kr i månaden. En riktigt duktig lärare, men 30-35 års erfarenhet kan idag komma upp till en bit över 30 000 kr/månad. En rektor, ofta med med ansvar för upp mot 50-60 personer kan i bästa fall nå 40 000 kr.
Det är säkert något mer ansvarsfyllt att vara chef för SEB. Jag skulle inte protestera om fr Falkenland hade en lön på en bit över 100 000 kr i månaden. Men nu råkar hennes lön ligga på drygt 580 000 kr i månaden. Till det har det fram till nu kommit bonus om det går bra för banken, dvs för att man ska vara säker på att hon gör ett fullgott jobb behöver hon ett incitament. Drygt 580 000 kr i månaden räcker tydligen inte som belöning för att få henne att göra sitt bästa, hon måste motiveras med möjlighet att tjäna mer.

Jag ska vara rättvis. Annika Falkenland är inte ensam om att få ut en fantasisumma i lön, och dessutom behöva bonus för att motiveras att göra sitt arbete.
Någonstans har dett gått mycket snett. Klassamhället är tillbaka, med en liten elit, som genom att sitta i vandras styrelser kan bevilja varandra löner och förmåner som ligger på en nivå som vanligt folk inte ens kan drömma om. Den här nya elitklassen verkar fullkomligt ha tappat kontakten med verkligheten.
Enligt en av de bästa böcker i ledarskap jag någonsin läst, Jasägarna av Åke Ortmark, hävdas att japanska företag under en period hade en policy att högsta chefen inte fick tjäna mer än 10 gåner så mycket som den på företaget som tjänade sämst. Annika Falkenland tjänar ungefär 35 gånger så mycket som kassörskorna i sin egen bank.

Missförstå mig inte. Duktigt folk som är beredda att ta stort ansvar, och som gör det bra, ska ha bra betalt. En duktig chef får gärna tjäna dubbelt mot vad de anställda gör, kanske t o m tre gånger så mycket, men 35 gånger?

Lyssna gärna på Keops Pyramid med Hoola Bandoola Band. Där beskriver sticket vad som händer när eliten blir alltför avskilt från folket. Mikael Wiehe bygger sången på en historia ur bibeln, mer än 2000 år gammal.
De klyftor som växte fram under industrialismen ledde till revolutioner i många länder. Reaktionerna på SEB, och nu AMF, har givit embryot till en ny revolt, men nu med ordet som vapen.
Likaväl som många idag letar efter varor som producerats på ett miljövänligt sätt kanske framtiden innebär att vi kräver att få veta vilka förmåner de ledande i företaget har innan vi köper eller använder deras produkter. De företag som hjälper till att skapa det nya frälset kanske kommer att bojkottas av många av oss.
Jag är glad att jag inte gör affärer genom SEB. Tyvärr har jag en del av mina pensionspengar i AMF, men om de inte kommer till rätta med dumheterna kommer jag inte dra mig för att flytta dem.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0