St Patrick's Day

Det var St Patrick's Day igår, men jag drack inte en enda Kilkenny, och inte heller sjöng jag Wild Rover, trots 3,5 timmar musicerande. Men en halvtimme gick åt att försöka lära mig Adam McNaughtons underbara sång om killen som är besatt av att hålla sitt hjärta i ordning, men som oturligt nog blir överkörd av en buss istället. "But it was some concallation to his family psysician, that he died with his heart in a perfect condition". Och tre timmar åt dalsländska folklåtar, med ett litet inslag av slängpolskor från Sörmland och Småland. En höjdarkväll alltså.

Javisst, jag har påbörjat en viktnedgång, men med måtta. Problemet är att om man går upp igen efteråt brukar resultatet bli att man slutligen väger lite mer än innan man började gå ner. Men dagens artiklar om faran med fetma ger ju lite ökad motivation.
Å andra sidan, man talar om att dö i förtid. Hur vet man det? Vet man hur länge personen skulle ha levt i annat fall?
Det är klart att man kan avstå från allt roligt och gott i livet. Det är inte säkert att man komer at leva längre, men det kommer att kännas så.

Lite lyssning och titt. Låten är skriven av Shel Silverstein (han som skrev alla låtar till Dr Hook & the Medicine Show innan de blev smöriga). Det var Adam McNaughton som uppmärksammade mig på den.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0