Melodifestivalen live

Detta upplägg uppdateras kontinuerligt under kvällen. Tilläggen läggs först. Tryck regelbundet på F5 för att hela tiden läsa den senaste versionen.

Publiken: Bara 12 till SDF? Men jippi. Där rök Måns! Co U 120 poäng, men det räcker inte. Hon blir tvåa. Och vilken chock. Malena Ernman till Moskva.
Och Agnes får fortsätta att vara världsmästare i Vänersborg. Men vad hände med Molly. Inte sjutton skulle hon hamna sist.

Tricket att spela förra årets vinnare i avskalad, långsam version var genialiskt för två år sedan, och kändes ganska fräscht även förra året. I år var det lite mycket repris över det hela. Ett problem är att en sådan behandling obarnhärtigt avslöjar låtens eventuella kvaliteter, och Mot-Boy må ha gjort det bra, men Hero är fortfarande inte en speciellt bra låt.

Luleå är ett tänkbart framtida besöksmål, men Umeå ska undvikas. Sundsvall likaså, 0 till CoU. Snälla, snälla, skärp er!
Här har man bott fyra år i Borlänge, och inte smittat Falun med den minsta uns musiksmak. Och nog för att Karlstad har frambringat sådana storheter som Sven-Ingvars, men ... Och Örebro gjorde inte mycket för att komma från sitt rykte som gnällbälte. IFK Norrköping är ett av mina gamla favoritlag, och så får det förbli. Göteborg ska nog sluta snacka om att vara Sveriges musikhuvudstad. Spåren efter Nacksving är försvunna. Växjö var lite småhyfsade. Och vad har hänt med skåningarnas musiksmak. Inser de inte att jag är född där?
Summa summarum: Är detta experternas röster? Den enda jury som hade någon känsla var den internationella.
Nu väntar vi med spänning på publiken.

Tingaling hade nog det mest internationellt gångbara bidraget ikväll. Hade slagit Moskva med häpnad. Vilken underbar schalgerparodi.

Den interantionella juryn visade prov på stor smak. Deras rykte mot vara återupprättat.
Men det är helt emot alla regler om rättvisa att visa jurypoäng medan allmänhetens röstning fortfarande pågår. När ska de lära sig?

Malena Ernman är en duktig operasångerska och har härlig självironi, men verserna i låten passar inte henns röst. Och dansarna (eller vad de nu är) ger låten en löjets skimmer. De verkar behandla det hela som en parodi på opera.

Måste säga att när det gäller att skriva melodifestivalbidrag är Fredrik en riktig Kempe.

Det är lite surrealistiskt att höra en 16-åring prata om när hon var liten. Som 55-åring har man ett annat perspektiv. En tidning skrev att Molly Sandén är bättre än låten hon framför. Håller med. Låten är inte oäven, men Molly är enligt min mening ett snäpp skarpare än Carola var vid sitt genombrott för 26 år sedan. Men den senare hade en bättre låt och sämre konkurrens. (Någon som minns Carina Rydbergs bidrag det äret, ett bidrag som dödade karriären för Brandbergens stolthet, en duktig sångerska som var värd ett bättre öde.)

Petra Medes släng åt Alexander Bards klädsel får min röst.

Sofia må sjunga på grekiska, men det är mycket Ukraina och Ruslana i refrängen. Hade gärna varit i Globen när hon bjöd alla deltagare på ouzo, en härlig dryck i små doser. Låten är bättre än sitt rykte, kan inte förstå att den bara kom sjua i sitt uttagningsheat. För en gångs skull måstye internationella juryn få en eloge. Men var var den i grekisk musik obligatoriska bouzoukin. En sån på plats och jag hade nästan kunna tänkt mig att rösta på den.

Fruns elever kallar EMD för trollkarlarna. Och nog var det lite av cirkus. De konstaterade att det är svårt att sjunga och dansa samtidight, men de är ju alla män, så det är ju inte så konstigt. Förhoppningsvis får dagisbarnen inte låna sina föräldrars mobiler för att rösta. För om de vinner är det dags för (h)EMD. Det var inte bara Emilia som hade haft behov av en autotuner kopplad til mikrofonen. Nästa gång de är med kanske de ska koncentrera sig på sången.

Sarah Dawn Finer är nog finalens bäta sångerksa, även om hennes halsåkomma gjorde sig påmind, speciellt i inledningen. Hon borde klara sig bra utan hissar och halsduksviftare. Melodifestivalens möktigaste nummer. Det enda värdigt att tävla med CoU.

Petra Mede har växt för varje program. Hon har en härlig självdistans, och skämten är lagom elaka.

Tess Merkel är ju alltid trevlig att titta på (usch vad mansgrisig jag är), och både hon och de andra i Alcazar kan ju sjunga. Heder åt dem för att inte släpa in en massa extrafolk på scenen. Men en del av ryckningarna de visar upp gränar till tics som borde åtgärdas. Dico har aldrig varit min favoritgenre, och det var lite väl mycket rosa på scen för min smak.

Emilia var en gång en "big, big girl in a big big world". Nu vill hon enligt sig själv vara kvinna. Tyvärr är hennes mer flickig än kvinnlig, och dagens första glidningar utanför den normalt accepterade skalan var ett faktum. Men kul med door/dansare som rör sig i takt med musiken, och ett extra plus för kontrabasen i bakgrunden.

Shirley Clamp-inslaget var kvällens hittills klart bästa.

En av mina gamla favoritlåtar är 500 Miles av Hedy West (och vanligen misstagen för att vara en traditionell sång). Vill inte påstå att "1000 Miles" är i närheten av dess klass. Men bra tryck. Verkar dock lite overkill att släpa in sex stora Marshall-lådor på scen när musiken är förinspelad. Marshallstackarna tillhör också en förgången tid, innan man kom på att man kunde micka upp förstärkarna och skicka ut ljudet via PA:t. Läs gärna någon av biograferna över Cream (Clapton och kompani) och hur Ginger Baker beklagar sig över att med ett oförstärkt trumset tävla med Claptons och Jack Bruce's högtalarväggar.

Agnes anser att det är mycket kärlek i hennes låt. Så förvånande. Varför skulle den annars heta "Love Love Love"? den som har producerat bakgrunden borde ha en kraftig lönesänkning. Discosynttrummorna låter som en billig parodi på 1970-talet. Och nog hade Agnes klarat sig betydligt bättre utan Friskis & Svettis- uppvisningen i förgrunden.

Snälla, snälla, snälla ... Rösta på Caroline af Ugglas! Och vilka härliga gitarrslingor i kompet. Låten växer för varje lyssning. Hon har dessutom den goda smaken att sjunga på svenska.

Måns Zelmerlöv lär ha lovat att åka Vasaloppet nästa år om han vinner. Detta trots att att han aldrig åkt skidor förut.
Rösta gärna så han inte medverkar till att hindra åkarna. Och vilken nonchalans mot publiken i Globen. Måns verkade mer intresserad av att sjunga in i kameran, även om det betydde att vända ryggen åt de som betalat för en sittplats i Globen.
Någon på SVT måste ha humor, eller vara emot Måns. Publikbilden inför Måns framträdande visade en stor skylt som det stod HEAT på.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0