En människas värde

Enligt statistik i dagens DN fanns det i landet år 2007 35 VD:ar för börsbolag som hade en totallön (fast+bonus) på 10 miljoner kr eller mer, dvs nästan 1 miljon i månaden (något de flesta av oss bara kan drömma om som årslön) eller mer. 5 av dem hade mer än 25 miljoner i årslön. 25 miljoner är tillräckligt mycket pengar för att under ett år driva en skola med ungefär 30 anställda.
Rimligt? Tja ...
I börsbolagen var den genomsnittliga VD-inkomsten drygt 3 miljoner, dvs 250 000 kr i månaden. Ungefär dubelt så mycket som Sveriges statsminister tjänar. Vem har egentligen störst ansvar?
Intressant är också att VD:r i allmänhet det året fick mindre löneökning i procent än sina anställda, men med undantag givetvis. VD:arana i de stora bolagen, dvs ofta de med miljoninkomster, fick högre procentsats i löneökning än sina anställda. Mycket vill ha mer.

I val till riksdagen och andra församlingar gäller en person en röst. Vi vill att alla ska vara lika. I TV:s galor, som den i lördags, talar man gärna om hur många som röstat, och så anger man antalet röster, vilket i de sammanhangen inte är samma sak. Här gäller att den som har pengar att satsa kan vara med och styra resultatet. Med en lång tidsrymd när röster tas emot kan bolagen bakom artisterna ha folk som sitter och ringer oavbrutet.
Ni kanske tror jag ser spöken på ljusa dagen? Nja, en sambo till en av de tävlande berättar i pressen att hon under en av delfinalerna röstade 300 gånger på pojkvänens låt. Och hon stod för räkningen själv.
Jag medger skamset att jag la 3 röster på CoU i finalen, så jag lever inte upp till mina egna principer.

Och så konstaterar jag att Brynäs igår gick till semifinal i ishockeyslutspelet. Va, är inte de utslagna redan, protetsterar manschauvinisterna som enbart tänker på ishockey som en grabbsport. Jag talar självklart om damernas slutspel. Det är väl lika mycket värt som herrarnas, eller?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0