Skidor och kultur

Den enda tänkbara strategin är tydlig. Strunt i VM-tävlingar i skidor och sata på Vasaloppet. Svenska segrar både i herr- och i damklassen. Jämför med det tunna utfallet i VM, där både damer och herrar hade åtskilliga chanser att ta medaljer.
Jag har svårt att förlika mig med de nya tävlingsformerna i skid-VM. Vill man skata kan man väl åka skridskor istället? Inte sjutton försöker skridskoåkarna ta efter klassisk skidstil.
Och det där med att alla startar samtidigt i femmilen. Moderna dumheter. I en RIKTIG femmil ska man starta en och en, sedan ska det stå funktionärer ute i spåret och ge tider åt de tävlande. Och vi som ser det på TV ska se ett viuvarr av rapporter, från olika punkter på banan, och med en massa olika tider på en gång. Nu ser man ju direkt vem som leder och med hur mycket. Hur spännande är det på en skala? Och det är ju ett rent sabotage mot oss som vill sitta med en massa siffror nerklottrade och spekulera i hur länge en ledning ska hålla.

Konstaterade att den man som misstänks för mutor i JAS-affären nu är gripen. Känns rätt på något sätt.

På Rapport citerades en undersökning som i princip visade att de som har ont om pengar har svårare att kunna köpa en lägenhet än de som har gott om pengar. Chockande. Vem kunde tro det?

Är lite kluven inför första delen av kulturevenemanget vi bevistade igår. Textläsning, sopransax och rörelse som tydligen skulle föreställa dans, även om jag har för mig att dans är något som ska vara synkroniserat med rytmen i ett ackompanjerande musikstycke. Några på scenen utströdda blommor spelade också en viktig roll.
Antingen är det jag som är dum, jag fattade nämligen inte ett jota, eller också var det pretentiös smörja. Jag vill inte utesluta det första. Om någon var där och förstod vad det gick ut på får ni gärna höra av er.
Men det var snygg ton i saxofonen, och en del av de effekter saxofoniten fick fram med sina digitala pedaler var häftiga.
Tidningen fattade tydligen inte heller så mycket, för de ger bara ett referat av vad som hände. Inte någon värdering av det, ett typiskt journalisttrick när man inte riktigt förstår vad det går ut på.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0