Spelkväll

Långdansen från Småland och Jesper Janssons hambo ringer fortfarande i öronen. Vi hade nämligen spelkväll igår. Tre timmar nästan nonstop med trion hemma hos Alban, i ett underbart rum med väggarna fyllda av säckpipor, flöjter och diverse stränginstrument. Lyckades till och med väcka upp mina mycket slumrande, och mycket begränsade, kunskaper på balalaika. De består i sin helhet av första verswen på "Månen lyser", en rysk låt jag lärde mig av en av killarna i Södra Bergens Balalaikor i en annan tidsålder.
Posten levererade lydigt Dalslandsdelen av Svenska Låtar så jag hann packa upp den innan jag åkte. Kändes riktigt folkmusikaktigt att anlända med den, samt samtliga Einar Hansanders häften med Dalsländsk folkmusik. Inte för att jag behöve slå upp något i något av dem, men det kändes rätt.
Känner behov av att kunna spela minst en polska instrumentalt vid Warwickbesöket. Ikväll tror jag att jag ska arra upp nr 199 i Svenska låtar, en underbar vispolska vi arbetade mycket med igår.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0