Nationaldag

Så var det dags att fira nationaldag, Danmarks alltså. Eftersom tydligen en del av vår släkt på 1800-talet utvandrade till Bornholm anser jag mig ha rätt att fira även idag. Man kanske skulle svänga förbi butiken med gröna skylten på väg hem och köpa en burk Carlsberg. Eller ta en dansk snaps till kvällsmaten. Eller sätta på den danska versionen av Jesus Christ Superstar. Alternativen är många.
Eller gå in på MySpace och lyssna på Sussie Nielsen, en av mina danska favoritsångerskor.

Imorgon ska vi inte hylla Danmark. Imorgon ska vi fira Jespers födelsedag. Han blir faktiskt fem år. Och va kul för honom att hela Sverige flaggar. Sedan åker vi hem för att se Sverige tvåla till Danmark i fotboll. Det måste ju finnas något skäl till att de har lagt matchen just 6 juni.
Tyvärr visas den på TV6, en kanal vi bara har i sovrummet av någon anledning. Men ingen fara om man får tro DN. De påstår i sin sportbilaga att matchen startar 20.00 imorgon (vilket stämmer med andra tidningars uppgifter, så det tror jag på), men redan 17.25 samma dag ska den sändas i repris i Kanal 9, som vi har även i vardagsrummet. Antingen har tekniken nått mycket längre än jag är medveten om, eller också har någon gjort fel.

Visste ni förresten att Sverige inte har någon nationalsång? Du gamla du fria (som till en början hette Du gamla du friska) har aldrig blivit antagen som nationalsång av riksdagen. Dessutom lär det finnas två verser till någonstans som sällan sjungs. Det ni!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0