Sjukdomar, bantning, semlor och Beethoven

GPs rubriksättare har tydligen stavningsproblem. Deras förstasida igår berättade med stora bokstäver att Sverige snart ska drabbas av en ifluensa. Eller också är det någon ny sjukdom jag inte känner till.
På tal om sjukdomar läste jag någonstans att en tredjedel av alla som åker till länder som Thailand kommer hem med resistenta tarmbakterier som reseminne, de flesta dock utan att vara medvetna om dem.

Fick besked igår att min arbetsplats om några veckor ska få komma med i projektet Hälsokraft. Det består av två delar. Först ska någon hälsofanatiker tala om för en hur man ska leva, vilket bröd man ska ha till sina smörgåsar och vad man får ha på dem. Sedan blir det en allmän individuell kontroll av ens hälsa där man får veta att man har för hög vikt och för dålig kondition, och tillsammans med den som undersöker en förväntas man upprätta en aktionsplan för att vikten ska sänkas och konditionen höjas.
Som jag ser det har jag två val:
Antingen påbörjar jag min årliga post-Christmas-slimming-down-action redan nu, så jag har lite mindre övervikt och lite bättre kondition inför domens dag.
Eller så gör jag tvärt om. Jag äter upp min ännu mer (om det nu är möjligt efter julens, nyårets och Londonresans excesser). Då ökar mina chanser att mellan hälsokontrollen och den uppföljning som ska genomföras framåt sommaren visa på anmärkningsvärt goda resultat.
För övrigt mår jag nu riktigt bra, trots att min fru aldrig har haft så mycket äkta man som just nu.

Jag grubblade över valet när vi var och handlade igår. Men först frestade Konsum med årets första semlor (riktigt goda dessutom) och sedan hade Hemköp godis för 3,95 kr/hg. Om jag väljer den första vägen sker starten först på måndag.

Nu ska jag boka konsertbiljett. Nästa gång jag är i staden på andra sidan Nordsjön spelas Beethoven tredje symfoni (Eroican) i Royal Festival Hall. De billigaste biljetterna kostar bara £9 och det finns några kvar.
Har ni tänkt på att när det är pop- och rockkonserter i stora konsertsalar, som RFH, är det biljetterna närmast scen som är dyrast. Rockartisterna vill man se. Men när det är klassiska konserter med hel orkester återfinns de dyraste biljetterna en bit bak i salongen. Det är där man får den suveräna ljudupplevelsen. Ett litet tips: På pop- och rockkonserter får man alltid bäst ljud om man sitter så nära mixerbordet som möjligt.
Ett av mina stora musikminnen är just en konsert i Royal Festival Hall när Nicholas Hardencourt dirigereade både Beethovens fyra och femma en och samma kväll. Den Ödessymfoni som då spelades är en av de kraftfullaste uppvisningar av en symfoniorkester jag någonsin hört. Hoppas på något liknande i slutet av mars.

PS. Har kommit på en nackdel med at skriva blogg. När jag vill berätta om Londonresan för kompisar säger de. "Jag vet, jag läste det på din blogg." Ska jag vara glad för att jag har läsare eller ledsen för att jag inte får berätta?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0