TV- och DVD-grubblerier

Men först lite tidningskrönika:
Tänk vad man kan tolka saker olika. Enligt dagens TTela ser framtiden ljus ut för SAAB, och man ska eventuellt få bygga en ny bilmodell i Trollhättan, enligt SvD funderar GM seriöst på att läga ner SAAB.
Man kanske skulle bli börsmäklare. Enligt dagens tidningar är det så att börsmäklare vars ringfinger är längre än deras pekfinger är framgångsrikare i yrket än andra. Och eftersom mitt ringfinger är ganska långt så. (För militärer spelar nog inte de individuella fingrarna någon roll, de ska ju peka med hela handen.)
Och så fick jag en aha-upplevelse när jag läste SvD. Vid en tidig morgonpromenad i Köpenhamn för dryga året sedan blev jag ikappgången av en kvinna som frågade om jag ville ha lite kul. Jag svarade att det inte gick så dags eftersom Tivoli inte öppnar förrän 1100, varefter hon dröp av. Nu skriver tidningen att Köpenhamn är Nordens prostitutionscentrum. Aha!
(Min väniga svägerska kommenterade händelsen senare på dagen: "Så en kvinna sökte upp dig, men det var väl mörkt då?")

Precis när man tror att man inte längre ska behöva köpa Expressen mer eftersom Midsomer-serien är komplett börjar de sälja The Lynley Mysteries med måndagstidningarna. Har de ingen respekt för vare sig vå ekonomi eller det bristande utrymmet i våra DVD-hyllor? Och vem har skvallrat om att bästa sättet att få familjen Nilsson att köpa Expressen är att skicka med en engelsk deckare.

TV4s komedi och guldkanaler visar ibland riktiga pärlor. Just nu går den danska Matador i repris. Varför ska just danskarna vara så bra på TV-serier? Matador, Krönikan, Örnen ... Inser de inte att de är lillebror till Sverige och ska satsa sin kraft på att importera svenska serier.
Förresten gillar jag de danska orden för vår och höst, forår och efterår. Finns det någon tydligare markering av att det är sommaren som räknas?

BBC Entertainment kör reprisen på första Blackadderserien, den som utspelar sig under medeltiden, och som i eftertexterna anger "Additional dialogue: William Shakespear". Mr Bean får ursäkta, men för mig är Blackadder Rowan Atkinsons bästa roll. Skarpast är (i mitt tycke) fjärde serien, den som utspelas i skyttegravarna i Flandern, där de blodiga politiska satirerna får en skarp underton av kritiken mot krigets vansinne.
Men det är klart, det allra bästa Mr Atkinson gjort gjorde han under tiden med Not the Nine O'Clock News. Hans rolltolkning som den sexfixerade fransman som ser Nelson's Column som en fallossymbol och St Paul's Cathedrals kupol som ett kvinnobröst är hysteriskt rolig.

I övrigt är det väldigt mycket Bruce Springsteen och hans "57 channels and nothing on" just nu. Om man inte är intresserad av alla de galor där olika branscher hyllar sig själva. Kanske dags för en supergala, där man utser årets bästa gala, och årets bästa galapresentatör osv.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0