Timing, Blondinbella och nyårsambitioner

Hade en härlig nyårsafton med ett eftermiddagsbesök hos barnbarnen och deras föräldrar. Vi tog med oss de små till fyrverkeriet på torget i Götene. Heder åt Götene som har lagt det vid 16-tiden, så man kan ta med barnen, och så att man slipper fyllan. Dessutom har de ett av Sveriges absolut häftigaste fyrverkerier, varje år ihopkopplat med ett musikstycke. Och tro mig raketerna och musiken är verkligen varandras komplement.
I år var det en inledande fanfar och sedan Whitney Houstons "One Moment in Time". Helt underbart. Breathtaking skulle en engelsman ha sagt.

Konstaterar att jag nog inte ska ge mig in i finansvärlden på allvar. Min timing är för taskig. Två exempel:
1. Beställde en massa pund inför Londonresan. Tyckte att det var onödigt att hämta ut den 30 december och ha dem liggande hemma några dagar så beställde till morgondagens förmiddag. Somnade lyckligt 30 dec med en pundnotering kl 22.15 på 11,20, mycket lägre än jag budgeterat för. Beslutade mig för att gå till banken direkt när de öppnar 2 januari.
Så har de rackarna valutahandel även på nyårsafton. Pundet gick upp 22 öre igår, vilket blir en hel del när man ska ha kontanter för fyra heldagar i en huvudstad som numera är allt annat än billig.
Får trösta mig med att pundet trots allt är en krona billigare än när jag och sonen var över i augusti.
2. Söndagens DN kom först i tisdags. Jag la undan den för att läsa idag, när det inte kommer några morgontidningar. Vilket innebär att jag läste alla DNs tips om de åtgärder man ska vidta inför nyåret för att sänka sin skatt för 2008 först när chansen var förbi.

På tal om söndagens DN. Visste ni att Sverige är ett av Europas mest kulturella länder? Enligt statistik från 2007 hade 63 % av svenskarna tagit del av något kulturevenemang, mot ett EU-snitt på 46 %. Vi spenderade 5,6 % av vår hushållsbudget på kultur (EU 4,4 %) och 93 % av oss utövade själva skapande kulturaktiviteter (62 %). Det ni!
Och så lärde jag mig att bloggande kan vara riktigt lönsamt. Blondinbella, 18 år, har som ambition att vara ekonomiskt oberoende när hon är 20. Någonstans finns det något jag inte fått riktigt grepp på.
Men man kan ju undra vem som langar alkohol till Blondinbella? Hon är som skrivet 18 år, och har två år kvar tills hon får handla på Systemet. Trots det anger hon vin och champagne när ska berätta vad hon dricker. Vem förser henne med det? Eller tjänar hon redan nu så bra att hon kan gå på restaurant så fort hon blir törstig?

Har inte avgivit några nyårslöften, annat än att inte oroa mig för vikten. Jag tror jag kan hålla den uppe utan att lova något.
Däremot några nyårsambitioner:
1. I år ska jag ta mig samman och slutföra projektet med en ny turistguide till London! Det är mer än 15 år sedan "Guida dig själv i London" kom ut och det är dags att den får en uppfräschning med kompletteringar och tjusigt bildmaterial.
2. Både ukuleledagen 7 februari, Kanalyran i början av juli och gitarrfestivalen 23-24 oktober ska bli evenemang som man ska tala om länge efteråt.

Ha en god fortsättning på det nya året!

Kommentarer
Postat av: Ullabritt

Din blogg trilskas lite. La till en kommentar i går (nästan) förmiddag, men det står fortfarande "Kommentarer 0" när jag tittar(vilket jag brukar göra emellanåt, ibland kommer det in såna go'a pärlor, typ Glenns (antar jag fortfarande att det är). Men du kanske kollar ändå, om där finns något...

Anyway, ha en god fortsättning på 2009.

Vi ses, om inte förr, så den 19/1 kl 18.00.

Ha en bra weekend!

Ullabritt

2009-01-01 @ 20:35:10
Postat av: Alina

härliga ambitioner! lycka till med dem! :)

2009-01-01 @ 20:40:00
URL: http://emmiealina.blogg.se/
Postat av: Alina

härliga ambitioner! lycka till med dem! :)

2009-01-01 @ 20:40:02
URL: http://emmiealina.blogg.se/
Postat av: Jennie

Pundet har ju blivit rekordbilligt nu, hoppas du har möjlighet att åka till London och shoppa lite, det ska jag i alla fall.

2010-04-03 @ 15:56:24
URL: http://www.handlavaluta.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0