Smått och gott

Ett citat från torsdagen konsert, uttalat strax innan Stellan sjöng Herr Besserwisser. "Ni som tror att ni vet allt irriterar oss som verkligen gör det."

Lotta Engberg är en förtjusande dam, vars barn min dotter suttit barnvakt åt, och vars barn också gått på en skola jag var rektor för. Hon är en mycket duktig sångerska, och dessutom en bra pianist. Men hon ska nog hålla sig till att sjunga på svenska, något hon bevisade i gårdagens På Spåret.

Och så en vits med anledning av gårdagens På Spåret.
- Vad är det för skiva du har där? Är det månne Pughs debutplatta?
- Ja dä ä dä.
(Hysteriskt rolig.)

Jag har startat en ny diet, fredagssemledieten. Att jag och frun köpte semlor till eftermiddagsfikat får jag ta på mig, men att jag tidigare på dagen blev bjuden på semlekrans är inte mitt fel. Tacka nej? Vore oartigt. Bara ta pyttebit? Då tvingar jag ju de andra stackarna att äta en stor bit och att gå upp i vikt. Man får ta sitt ansvar och göra sin del.
Var det inte så John Kennedy sa: "Fråga inte vad ditt land kan göra för dig, utan vad du kan göra för ditt land."

Efter På Spåret såg vi Kate Blanchett i rollen som Elizabeth I på någon Canal +-kanal. (Det går ju inte att hålla ordning på vad alla de heter.) Rapsodiskt och fragmentarisk film som kräver att man kan lite om engelsk historia. Men missförstå mig rätt, jag tycker att filmen är bra.
Det irriterande med historiska filmer är att hålla koll på vad som är fakta och vad som är fiktion. Var verkligen Sir Walter Raleigh med vid slaget mot den spanska armadan 1588? Han blev i och för sig adlad 1585, men? Och så kallt som det brukar vara i vattnet längs de engelska kusterna, hur troligt är det att han kastade sig i vattnet från ett brinnande skepp för att senare plockas upp av något av egna skeppen i mörkret? Mannen dog ju inte förrän 1617, avrättad av James I, kusinbarn till Elizabeth I, och son till Mary Queen of Scots som Elizabeth beordrade avrättningen av.
Det fanns med, men ...
Men som sagt, ett härligt drama, och fin kostymfilm.

Nu ska vi snart till Göteborg, via Rämjes musik, vattenhålet mellan Vänersborg och Uddevalla. Enda problemet är att Olle Rämje lär bli besviken. Varje gång vi visar oss tror han (på relativt god erfarenhetsmässig grund) att han ska få sälja en gitarr eller något liknande.


Kommentarer
Postat av: Ullabritt

Ha ha, så rolig du är! Dä ä bra, dä ä fint...

Gillar din nya fredagsdiet, den skulle jag kunna stå ut med, ganska länge, t o m.

Ha det gott i Götet!

Ullabritt

2009-01-17 @ 14:39:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0