Allvar, irritation och lite skämt

Idag är det årsdagen av befrielsen från Auschwitz. Lisa Bjurwald skriver om detta i en mycket tänkvärd artikel i DN, och om hur starka antisemitiska strömningar infiltrerar debatten om händelserna i Gaza. Hon menar att man kan rikta berättigad kritik mot staten Israels agerande utan att hemfalla åt rasism. Jag håller med.
SvD har en mycket intressant artikel om hur folkmordet gick till i det tyskockuperade Ukraina. Där fanns inga koncentrationsläger, men landet är fullt av massgravar. Judar fick gräva ett dike, sedan ställdes de upp vid kanten och sköts. Vissa föll i massgraven enbart svårt skadade men fick ligga kvar och dö. Utrotningspatrullerna hade strikta ekonomiska direktiv, en kula per jude, inte mer.
Om man, som jag, tror på godhet och att varje människa innerst inne vill väl får man sin föreställningsvärld skakad dagar som denna.

Igår gick Sudukon åt skogen. Försöke i morse kombinera toalettbesök med suduko, men det sket sig.
DN rapporterar att McDonalds gick med "fet vinst" förra året. Jag är lite ambivalent mot företaget. På plussidan finns att de faktiskt är den enda restaurang jag vet som redovisar exakt hur många kalorier och hur mycket näring deras mat innehåller. Kan ni tänka er att vända på menyn på Operakällaren eller Riche och få en näringsdeklaration? (Vem vet, de kanske har en. Jag har aldrig varit där så jag vet inte.)

Även om jag hade velat skaffa Springsteenbiljetter hade jag misslyckats. Satt på heldagskonferens när de släpptes. Som inledning till grupparbetet skulle vi berätta om en dröm vi har. Antingen har folk dålig fanstasi eller så vågar man inte säga något personligt. Det blev väldigt mycket "att alla barn ska må bra". Ursäkta, men jag tror faktiskt inte att det är det man har i sina tankar innan man somnar. Jag verkade nog väldigt egotrippad när jag sa; "Stå på scen under Cropredyfestivalen."

Radion börjar bli irriterande. Var enda program verkar ha som mål att man ska störta iväg till datorn, ta sig in på programmets hemsida och få extra information eller extra material. Och är det inte en reklam för hemsidan är det troligen en trailer för ett kommande program. Vad tog den gamla hederliga hantverksskickligheten vägen, att göra program som innehåller all information om ämnet i själva programmet?
Den enda radiotrösten just nu är att Doj-doj bara sänds på måndagar.

TV har drabbats av en annan åkomma. Alla reklamkanaler verkar ha gaddat ihop sig. De jäklarna lägger reklamen parallellt. När det är annonser i programmet du tittar på och du vill zappa lite under tiden kan du ge dig f-n på att det är reklam på alla andra kanaler samtidigt. Jag har inget emot några sekunder med ICA-Stig, men när Pernilla Wahlgren dyker upp och berättar för sin mamma om någon ny mirakelkräm eller fin hårfärg hon har hittat, då börjar jag sjunga högt och ljudligt för att överrösta pinsamheterna. Har den damen någon trovärdighet kvar efter all reklam hon gjort?

Och låt oss avslutningsvis sända en medlidandets tanke till kejsarpingvinens manliga del. När honan väl har klmät ur sig ett ägg står sedan hanen hela vintern och ruvar detsamma. Vad honan gör förtäljer inte historien. Hon kanske är ute och roar sig på pingvinnattklubbarna i Antarktis. I alla fall skärper hon sig när ägget är kläckt. Du turas paret om at vakta den lille.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0