Kryss, tidningsrivning och Carola

Söndagsmorgon igen. Var det verkligen en vecka sedan sist? Ingen TTela-blogg, men SvDs profilkryss att knäcka. Måste börja med att ta redan på vem som äger dem mustaschprydda överläpp som är i stort sett det enda man ser av den krysset handlar om.
Förresten hade SvD i morse en intressant intervju med en finanshandlare som skolat om sig till lärare, och njuter av det. Mer om honom på den andra bloggen jag försöker underhålla. http://nyttomskola.blogg.se

Gårdagen ägnades mycket åt skrivande. Ett nytt nummer av Nytt om skola skulle sättas ihop. Alltid spännande att sätta sig vill vardagsrumsbordet och sortera det vi med gemensamma krafter rivit ut ur tidningarna de gångna två veckorna, dvs allt vi hittat om skola. Vi har kommit på att man aldrig har tid att gå tillbaka och titta igen Den som hittar något river ut det direkt. På så sätt är det under skoldebattsintensiva veckor nästan omöjligt att hitta en hel dagstidning hemma hos oss.
Det var också bakgrunden till att vår son, för många år sedan när han var liten, en dag frågade sin farfar: "Farfar, river du och farmor också sönder tidningar på morgnarna?"
Även om Björklund i stort sett hållit sig lugn de senaste veckorna räckte det till att fylla ett nummer, och jag fick till och med in några forskningsresultat från engelsk skola, bland annat ett om att manliga lärare har mer disciplinproblem än kvinnliga. Kanske därför det är så svårt att få män att bli lärare?

Gårdagens TV-höjdare var nog enligt SVT tänkt att vara programmet om Carola, ett gullegullreportage som skulle visa henne som en annan människa än den hon framställs som i media. Och nog har hon väl utvecklats, från den säkra 17-åring (eller så) som skulle lanseras internationellt och som tyckte att varför ska man sjunga i folkparker om man kan sjunga i Globen, till en nästan medelålders kvinna som söker kärleken. Och det finns enligt TV-bilderna mycket mer Carola (viktmässigt) nu är för 25 år sedan.
Men jag vet inte om jag riktigt köpte allt. För mig är Carola en superb sångerska som aldrig riktigt fått musikalisk styrsel på sin karriär. Hon är mer singelsångerska (singel = skiva) än albumartist, mer kändisindustri än musik, en man oftare läser om än lyssnar till. Lite tragiskt på sätt och vis.

Nej, dags för attack på SvDs kryss. Ha en bra söndag och glöm inte bort att fira Robert Burns 250-åriga födelsedag. Förresten om ni flyger RyanAir till det de kallar Glasgow hamnar ni istället i närheten av Ayr, bara ett stenkast från Burns födelseort Alloway. En av de få orsaker till att flyga RyanAir jag kan komma på. Numera tar "lågprisbolaget" 330 kr per incheckad väska och riktning. Och den får högst väga 15 kilo. Om jag utöver min fria 20-kilosväska vill ta med gitarren till London tar SAS 200 kr per riktning, och då går den som specialbagage.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0