Kapitalister och glömska

Text-TV igår kväll avslöjade att Volvo under 2003-2007 gått med åtskilliga miljarder i vinst, men att aktieägarna vid årsstämmorna dessa år beviljat sig själva så stora utdelningar att vinsten vänts till förlust. Istället för att investera pengarna långsiktigt för att säkra företagets framtid har man tilfredsställt sin egen girighet. Tala om kvartalskapitalism.
Så kan man undra över ekonomijournalisternas kompetens. Ingen av de tre tidningar jag har läst under morgonen har tagit upp detta. Har just läst Stieg Larssons första, "Män som hatar kvinnor". Den kritik han i den boken framför mot ekonomijournalister är därmed bekräftad.

Länge leve SAS-ledningen! För att mota krisen i företaget går ledningen före och sänker sina egna löner med 6 % samt stoppar bonusar. Tala om att föregå med gott exempel. Yterligare en anledning till att mina Londonresor sker med SAS och inte ett visst irländskt lågprisbolag.

I början på mötet kom jag på det. En genial tankegång, kanske något komplicerad, i flera steg. Men fullkomligt logisk och reellt klargörande. När jag hade delgivit de närvarande la jag till att de kunde läsa den på bloggen idag. Och det var min mening, men när jag nu sätter mig vid datorn för att skriva ner denna nyfunna sanning har den checkat ut från mitt hjärnhotell. Det är helt blankt och tomt i det rum jag hade inkvarterat den i.

Vilket osökt får mig att tänka på denna historia:
Han var förvisso en pundare, men han bar den eviga sanningen inom sig. Tyvärr uppenbarade den sig bara när han var rejält påtänd, och varje gång han vaknade upp ur ruset så hade han förnimmelsen av att ha sett ljuset och sanningen, men ingen aning om vad den bestod i, en i sig mycket irriterande känsla.
Så en gång, strax innan han tände pipa, la han en penna och ett anteckningsblock bredvid sig. Ruset kom och det var häftigt. Och där var den, den eviga sanningen. Med darrande händer skrev han ner den.
Han hade häftig huvudvärk morgonen efter, men vad gjorde det. Han hade ju den eviga sanningen nedtecknad. Men spänning tog han upp blocket och läste vad han skrivit: "Bananskalen är större än själva bananen."

Finns det en koppling? Media rapporterar på morgonen att kaffedrickande motverkar demens. Och jag som bara druckit cirka fyra koppar i mitt liv, varav den senaste något år innan jag och frun inledde det äktenskap som för länge sedan har passerat silverjubiléet. Men jag mindes åtminstone det.

Kommentarer
Postat av: ullabritt

Tro inte på allt du läser. Jag dricker mer kaffe/dag än du petat i dig under hela livet. Jag borde vara nån slags kvinnlig Einstein, skärpt och klarsynt till tusen, men jag är lika glömsk och rörig som vilken icke-koffeinist som helst...så där sprack den mediarapporten.

Ha en trevlig kväll i Upperud.

Ullabritt

2009-01-15 @ 14:36:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0