Jag och Obama

Nu är det bekräftat. Det finns en länk mellan mig och Barack Obama. Den är inte ens långsökt. Eller vad sägs om detta:
- Bruce Springsteen och pete Seeger sjöng på den stora galan för Obama.
- En låt de sjöng var "This Land Is Your Land".
- Den låten skrev av Woody Guthrie.
- Woody spelade under en period med Tom Paley.
- Jag har också spelat med Tom Paley.
Däremot vill jag kraftfullt förneka alla eventuella rykten om att Obama tillfrågat mig om att bli hans rådgivare i undervisnings- och musikfrågor.

Igår morse höll jag på att gå upp i atomer. Lokalradion har börjat med ett kort programinslag för barn mitt i min frukost (cirka tio i sju), vilket i och för sig kan förlåtas. Men första veckan sänder de den värsta radioplågan som någonsin skapats, Doj Doj. (Hoppas jag har stavat namnet fel!) I sin tillgjordhet, flåsighet och löjlighet är Doj Doj en förolämpning mot våra små.
Trots detta återkommer programmet med en dåres envishet. Antingen finns det trots allt någon som gillar smörjan, eller också kör radion utnötningstaktik, att vi så småningom ska lära oss stå ut med det.
Antingen får jag byta frukosttid eller radiokanal!

Men annars var det en bra dag, avslutad med 3,5 timmar med Dalslands Spelmansförbund. Att det är så roligt att spela. Och när jag kom hem låg det två CD-skivor i brevlådan, den senaste Fairport-live-skivan, inspelad i Cropredy i höstas och med Chris Leslies version av "Cell song", samt Bob Fox och Stu Luckleys nyinspelningar av duon två succéalbum från 1970-talet. Bakgrunden till detta är värd att berättas.
På 1970- och 1980-talen fanns ett mycket aktivt skivbolag inom den engelska folkmusik. Förutom Stu & Bob spelade de in artister som Dick Gaughan. Inget av de album som spelades in på detta bolag har sett dagens ljus som CD-skivor. Bolagets ägare sitter på rättigheterna och när CDn började konkurrera med vinylen hävdade han att först skulle han sälja slut lagret av stora svarta med hål, sedan skulle han ge ut inspelningarna som små blanka. Det är en ståndpunkt han står fast vid. Han anses med rätta vara en av de största skurkarna inom engelsk folkmusik. (Ja, ja, Gaughan är skotte. Brittisk folkmusik då.)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0