Dumhet, girighet och lite positivism

George W Bush meddelar att han inte ångrar någonting. (Kanske dags för en cover på "Je Ne Regrette Rien", Edith Piafs gamla slagnummer) och det må han ha full rätt att inte göra. Vilket dock säkert gör honom till den enda människan på jorden som under de senaste åren inte har gjort någonting som han ångrar.
När jag fortsätter läsa blir jag mörkrädd. Bush säger att han lämnar Vita Huset med exakt samma värderingar som han hade när han kom dit för åtta år sedan. Vad säger karln?
Man kan tycka vad man vill om hans presidentutövande, men faktum är att här har vi en man som ledde sitt land efter de mest spektakulära terrorattentaten någonsin, som på felaktiga antaganden kastat sitt land in i krig, och som mot slutet av sitt maktinnehav sett den amerikanska företagsmodellen rasa, och han har inte ändrat sitt tänkande eller sina värderingar. Hur är det möjligt? Beviserligen är han varken döv eller blind?
Jag kommer osökt att tänka på Alf Henrikssons klassiska: "Förmågan att idag tänka annorlunda än igår är det som skiljer den vise från den envise."

Ett nytt bevis för den grasserande girigheten i samhället kom igår när Ericson meddelade tre saker:
* Man gjorde en rekordvinst 2008.
* Man delar ut sex miljarder till aktieägarna.
* Man sparkar 5 000 personer, varav 1 000 i Sverige.
Om man hade nöjt sig med att dela ut tre miljarder (50 %) till sina aktieägare, som faktiskt inte bidragit till att skapa vinsten, hade man dels kunnat behålla alla anställda ett år till, dels haft minst en miljard över till investeringar inför framtiden. Det är faktiskt de anställda som med sitt arbete skapat vinsten.
Nästa gång jag köper en mobil så blir det vad som helst, men inte en Ericson.

I ett angrepp på Alexander Bards definition av liberalism citerar Håkan Boström på DNs ledarsida idag Waldemar Svensson, en av den svenska liberalismens ideologer. Svensson menade att vi måste stödja oss på högre principer om vi ska växa som människor. Jag citerar direkt ur artikeln: "En fri person var någon som vågade gå mot strömmen, stå upp för sin åsikt och inte lät sig köpas. Det moderna samhället hotade dock den personliga friheten. Sekularisering, urbanisering och materialism skapade osjälvständiga, viljelösa och giriga medborgare som främst lät sig ledas av en jakt på pengar och status."
Tyvärr tycker jag mig just nu dagligen se bevis för att han hade rätt. Vågar vi stå upp för att hejda trenden?

Men det finns människor som ger mig hopp.
Benny Andersson växer allt mer i min aktning. Senast har han skänkt 500 000 kr till Folkmusikens hus i Rättvik för att hjälpa dem ur en ekonomisk kris, och förhoppningsvis rädda verksamheten. Benny vet var han har sina rötter.
Bill Gates satsar via sin stiftelse tillsammans med Rotary 630 miljoner dollar under fem år för att försöka att slutgiltigt utrota polion.
Tack för att ni bevisar att det inte bara är girigheten som härskar.

Och så kan man undra. Enligt Dagens Samhälle har en kommun i Östergötland tillsatt en "ny produktionschef för området barn och ungdom". Låter spännande på ett sätt jag är säker på att man inte menat.
Och vad kan bättre skänka ro och harmoni åt skälen än att få sätta dit 81:a och sista siffran i en Suduko som till en början såg omöjlig ut och som man flera gånger varit på väg att ge upp.




Kommentarer
Postat av: ullabritt

Det är väl inte konstigt att Bush uttrycker sig som han gör, han har ju noll koll på ords betydelse. Han vet antagligen inte vad som menas med "ångra".

Jag har många favoritcitat bland hans uttalanden, och de här tre tillhör mina absoluta favoriter:



"Jag hoppas jag står för anti-bigotteri, anti-rasism och anti-semitism".

"Jag har sagt att sanktionspolitik är som schweizerost - det betyder att den inte är särskilt effektiv".

"Jag har egna åsikter - starka åsikter - men jag tror inte alltid på dem".



Han måtte ha halkat genom modersmålsundervisningen på världens snabbast bananskal (eller så var han ett hopplöst fall, med en inflytelserik far!)

Tack för igår! Trevligt.

Ha en bra dag.

Ullabritt

2009-01-22 @ 07:23:26

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0