Bra råd, hotell och Volvoerbjudande

Äntligen tänkte jag när jag läste rubriken på sid 2 i dagens SvDs kulturdel. Äntligen någon som läser mig och vill sprida mitt budskap. Men så tänkte jag, inte är det väl det jag siktar mot. Rubriken lyder: "Lars Nilssons verk skapar ödesmättad stämning."
Helt rätt. Det handlar om en annan Lars Nilsson, vars konstutställning Ruiner nyligen haft vernissage.

I helgen börjar Fairports traditionella vinterturné i England, den 25 i ordningen. Tyvärr bommar jag den i år, snyft, snyft. Men det var i alla fall en liten kompensation att se Happy Jazz Please på Dalslands konstmuseum igår. Tala om att göra skäl för sitt namn. Och det var nästan fullsatt dessutom. Keep on smiling.

Någon gång i urtiden när vi fortfarande bodde kvar i en Stockholmsförort var jag på föreläsning med Paul E Nyström, som långt för Internets och digital-TVs ankomst reste runt och föreläste om alla fasor som via massmedia drabbade våra barn och ungdomar. Bland exemplen fanns Magnus Uggla och Fantomen.
Det fanns mycket i hans föredrag som jag vände mig mot, men han gav oss ett råd som jag minns och ibland lever efter. Han sa så här: "Om du funderar på att köpa en kvällstidning så läs tidningens löpsedel och fråga dig om det var det viktigaste som hände i världen igår. Om du svarar ja så köper du tidningen. Jag lovar det blir inte många per år."
Testa själva någon gång. Jag har svårt att se att dokusåpokändisars tillfälliga hälsobesvär och liknande kan anses vara världsnyheter. Tänk om de istället kunde lyfta fram det av läsvärde som trots allt finns i även dessa tidningar.
Tyvärr säljer skiten ganska bra och ibland är det lätt at tro att det finns en bit sanning i det yttrande Stikkan Andersson blev så utskälld för: "Folk är inte så dumma som man tror, de dummare."

Lyxhotellen i Stockholm har svårt att fylla sina rum numera. Är knappast förvånad. Bokade nyligen hotellrum för en övernattning där i mars. Webbsidan skröt om över 100 hotell med bra rabatter. Var nästan lögn att hitta ett enkelrum under 1000 kr om man inte ville bo 20 minuters t-baneresa från Centralen eller med dusch/WC i korridoren alternativt fönsterlöst. Det fanns två accepabla alternativ att välja mellan.
Jag undrar hur många som bor på Stockholmshotell en vardagsnatt som betalar sitt hotellrum själv. Hela systemet verkar bygga på att det är affärsresenärer för vilka företaget slänger upp pengarna. I London kan jag utan svårighet hitta centrala enkelrum för runt £50 (600 kr) om jag accepterar dusch, toa i korridoren, och en dryg hundralapp dyrare om jag vill ha en suite. Sedan finns hela skalan uppåt till tusentals kronor. Men där finns valfriheten. I Stockholm finns det en viss valfrihet. Dyrt, jättedyrt eller fasansfullt dyrt.

Till sist ett erbjudande till Volvo. Ni har dettufft, men jag ska ställa upp och hjälpa er. Det är så jag är, vänlig, hjälpsam och generös. Enligt dagens tidningar förlorade ni 31 000 kr på varje bil ni sålde. Låt mig hjälpa er att reducera den förlustn. Om ni ger mig 10 000 kr lovar jag att INTE köpa en Volvo. Ren vinna-vina-situation. Jag tjänar 10 000 kr och ni reducerar er förlust med 21 000 kr. Hör av er.

Kommentarer
Postat av: ullabritt

Jag har i alla fall hört talas om att du var med och skapade god stämning i går kväll.

Kul att ni hade trevligt ihop.

Ullabritt

2009-01-30 @ 07:29:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0