Bilar, bankomaten och musiktävlingar

Inget svar från Volvo än. Inser de inte hur förmånligt mitt erbjudande är? Eller förstår de inte att man måste våga satsa för att vinna?
En bekant har skaffat så kallad miljöbil det vill säga en som köras på E85. Men eftersom det är så dyrt med E85 och bilen då drar mer kör bekanten på bensin istället. Den så kallade miljöbilen drar då närmare 0,8 per mil. Vår ickemiljöbil drar inte ens 0,7. Vilken av bilarna är miljövänligast?
Tänk om alla bilfabrikanter satsade på att få effektivare motorer som drar mindre bränsle, oavsett om det är förnyelsebart eller fossilt. Låt inte miljöbränslet bli en ursäkt för att behålla de gamla ineffektiva motorerna.

Jag trodde jag hade kommit på den perfekta tiden att besöka bankomaten, strax före 0730, på väg till jobbet. Under hela hösten har jag varit ensam och utan att störa någon har jag först kunnat ta ett kontoutdrag för att kolla vad som hänt på kontot sedan sist, och sedan kunnat stoppa in kortet igen för att ta ut pengar. Man tar ju inte den tiden på sig om det är kö bakom.
Men helt plötsligt har fler än jag hittat denna tid och de senaste gångerna, senast igår har det varit god tillströmning på folk när jag dykt upp. Låt vara att det inte har varit några köer, men ändock ett jämnt flöde.
Jag har en idé. Skulle man inte kunna boka bankomattid? Man skulle kunna reservera några minuter på morgonen som var bara för en själv.

Igår ägnade jag mycket tid åt reklam för ukuleledagen lördag 7 februari. Tyvärr krockar kvällskonserten med första deltävlingen i melodifestivalen, men ärligt talat, så ljummet som i år har nog aldrig spekltaklet känts. Skulle ni fråga mig skulle jag knappt kunna räkna upp en enda artist som ska delta. Förutom Scotts, men utan att vara elak så är de knappast några som får mitt hjärta att bulta snabbare.
Har ni funderat på att tendensen är att man i alla dessa tävlingar tävlar om annat än man egentligen ska tävla om. Tydligen kan man redan nu ringa och rösta i körslaget, långt innan programmet har visats. Var det inte körernas framträdande i programmet man skulle rösta på?
Samma gäller Melodifestivalen. Man kan ringa hela eftermiddagen och under hela programmet. Hade man menat allvar borde det ju varit så att först sjunger alla artister sina bidrag, sedan ges det en stund att ringa och rösta. Då skulle alla tävla på samma villkor. Med dagens system har den som sjunger först en fördel. De som gillar den låten har mycket mer rösttid, givetvis förutsatt att man väntar med att rösta tills man har hört låten.
Jag tror det var Björn Skifs som en gång hävdade att om det verkligen handlade om att det var melodierna som räknades så skulle alla bidrag framföras instrumentalt i radio. Klok dalmas den mannen. Inte konstigt att han valt att bosätta sig i före detta prästgården intill den kyrka vi en gång gifte oss.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0