Motionstips, vitsar med mera

Fick en rad användbara motionstips på mailen igår, som att inte tvinga hjärtat att slå snabbare och slita ut sig, eller att få magmusklerna att växa genom onödiga situps. Slutklämmen var att nog ska man hålla sig i form, men rund är väl en form så god som någon. Visst, klotet är väl den mest perfekta av alla geometriska figurer.

Insåg att jag blivit gammal när jag ögnade igenom skivrecensionerna i morgontidningarna. De enda namn jag med säkerhet kunde placera var en 85-årig svensk swingsångerska, en före detta Idoldeltagare (och jag ser inte ens programmet) samt ett storband som spelat i Mellerud regelbundet.

Pratade i telefon med en engelsk bekant igår. Vi kom in på snöandet, som de har hyfsat av men vi inget just nu (men det ska komma ikväll). Kom på att svenskan är ett härligt språk. Vissa av våra vitsar faller platt till marken när man försöker översätta dem till engelska. Som den här aktuella gåtan:
- Varför finns det ingen snö på gatorna i Edinburgh?
- Där bor en halv miljon, alla skottar.
Å andra sidan går den här inte att på ett bra sätt översätta till svenska:
- Pete and Repeat were in a boat. Pete fell into the water. Who was left in the boat?
(Ur lördagens avsnitt av Monk.)
Eller:
- What do you get if you mix a meter maid and a strawberry?
- A traffic jam.

Visst är jag en fantastisk äkta man. Bokade en Alla hjärtans dag-resa igår. Hon ska få den stora ynnesten att tillsammans med mig gå upp vid tretiden på morgonen för att hinna med tidiga Londonplanet, för att komma i tid till den konsert i Leamington Spa på kvällen där mitt favoritband förhoppningsvis kommer att framföra min favoritlåt. Hurra!
Gjorde samma resa en gång med min då nioårige son. Strax före pausen somnade han på min arm, trots ett elektrifierat band på scenen. Men vår närvara på den konserten finns omskriven i boken "The Fairport Tour" av David Hughes. Klart läsvärd bok trots detta. David berättar om hur bandet släpar med ett pingisbord i turnébussen för att spela lite dylikt i omklädningsrummen före konserterna. Likaså hur det luktade på scenen under den konsert där bandet strax före blivit bjudna på en häftig indisk buffé av arrangören. Tydligen tradition, så om ni ska gå och se dem i Telford, sitt en bit ut i salongen.

Efter flera misslyckande lyckades jag i morse lösa TTelas Suduko. Men den var, vad jag förstår, felkonstruerad. Det fanns minst två alternativa lösningar.

LO slår larm om att inkomstklyftorna i Sverige ökar. En direktör tjänar nu 50 gånger mer än en industriarbetare. Bra eller dåligt? Beror på om du är direktör eller industriarbetare.
Samtidigt kan man undra lite över lönesättning. I vår kommun finns det knappt ett tiotal lärare som tjänar mer än 30 000 kr i månaden, och då handlar det om erkänt duktiga lärare med mer än 30 tjänsteår bakom sig (förutom minst 4-5 års högskolestudier). Enligt DN tjänar sopåkare på ett företag i Stockholm 32 000 kr i månaden, och som företaget säger när de vill ge dem ett nytt lönesystem, om de jobbar på bra är de klara strax efter lunch.
Här skulle man kunna vitsa en hel del och komma med snitsiga one-liners om att sopor värderas högre än barn och landets framtid. Men jag tror jag avstår.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0