Mobbning och genustrumpeter

SvD avslöjar idag på förstasidan hur vissa artister i Melodifestivalen mobbas. Dan Backman skriver att "Idol-Agnes måste gå till Globen". Tyvärr förklarar han inte i artikeln i nöjesdelen varför vår kära Vänersborgs-idol straffas på detta sätt. Kan det vara för att hon i en veckotidning, eller om det var en kvällstidningsbilaga, de är ju svåra att skilja åt nu för tiden, talat ut om att hon levt dubbelliv i Stockholm? Frågan är också om hon tvingas att gå hela vägen till Globen även om hon inte går vidare från dagens uttagning. Inte heller förklaras var hon ska starta sin promenad mot Globen. Om hon bor kvar i Stockholm är det ju inte så långt.

Efter att ha läst DN har jag bestämt att hålla hårt i plånboken idag. Kronan faller tydligen hela tiden, och efter gårdagens kontanthandlande har jag hel sju enkronor och det måste, om jag ska tro DN, stor risk för att min plånbok ska ramla ner på golvet. Vidarebefordrar tipset med glädje.

Fick verkligen kolla i almanackan att det inte är första april. I ett debattinlägg i SvD berättas om att ett forskningsprojekt i musikvetenskap har fått en halv miljon av Vetenskapsrådet. Projektet ska undersöka trumpetens funktion som genussymbol och som markör för manlighet. Den som ansökt konstaterar att "någon liknande studie inte tidigare gjorts". Någon som är förvånad?
Debattören Tanja Bergkvist har samma inställning som jag till projektet, och, fil dr i matematik som hon är, funderar hon på om hon inte skulle söka pengar för att "ur ett genusperspektiv problematisera klassen av ekvationer i två variabler". Det är ju helt tydligt att x står för det kvinnliga i matematiken och y för det manliga.
Läs artikeln. Bergkvists förslag till forskningsprojekt kring ekvationerna är en av de blodigaste, och roligaste, satirerna jag läst på mycket länge.

Och hjälp! Jag har ingen godtagbar ursäkt ikväll för att inte se Melodifestivalen i direktsändning. Inga resor, inga spelningar, inga ukulelekonseter. Vad ska jag ta mig till?

Kommentarer
Postat av: Ullabritt

Bara låt bli, vännen. Det funkar. Jag har testat det ett antal lördagar nu, för jag vägrar att titta på det de kallar Melodifestivalen, och det har gått bra hittills. Himlen har inte fallit ner över mig, inget annat gräsligt har heller hänt, så jag känner mig säker vid det här laget.

Hoppas förkylningen är bättre nu. Ha en fin söndag.

Ullabritt

2009-02-28 @ 21:06:41
Postat av: Ukulelemorfar

Bara undvika? Låter alldeles för enkelt för att vara spännande. Dessutom kräver det karaktär, och du känner väl mig.

2009-03-01 @ 08:08:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0