Melodifestivalelakheter

Satte mig framför TVn med målet att stödja Radiohjälpen med 8,50, men det sket sig. Låt oss ta det "Beat for Beat, Tone for Tone", som norrmännen kallar "Så ska det låta". Jag skriver bara numren, ni vet väl redan vilken låt och artist som döljer sig bakom varje.
Man kunde ju inte rösta på Petra Medes snack med artisterna innan resultatet presenterades. Måste fixa skivan med Malena Ermans tyska tolkningar av Markoolio.

1. Litar de inte på att Agnes kan sjunga eftersom de totalt dränker hennes sång med bakgrunden. Dagens första exempel på ett ständigt nutida schlagerfenomen, sista refrängen sjunger kören melodin medan sångerska/sångaren wailar. Det var riktigt fräckt en gång för tio år sedan.

2. Piloterna var mer gymnastikuppvisning än musik. Kanske något för Let's Dance? Och visst sjöng den där vitklädda lite småfalskt på verserna.

3. Är det någon som på allvar tror att Europa föreslår charmen med gotländska? Hör de skillnaden? Men Susanne har en bra röst och numret var befriande fritt från dansare. Men varför klä stackaren i ett lila tält?

Man kan fråga sig om Petra Mede egentligen gillar programmet hon leder. Hon låter ständigt ironisk? (Vilket jag tacksamt noterar.) Men hennes slängar mot Anna Book var härliga.

4. Minns ni "Killing me softly", Roberta Flacks hyllning till Don McLean. Den var bättre. Här var det en häftig vers, men en märkligt tam refräng som sänkte låten. Det mest spännande var om norskans bröst skulle hålla sig i sitt fodral hela låten igenom.

5. Endast Sverige svenska dansband har, och tur är väl det. Delfinalens obligatoriska inslag av Benny Anderssons Tjajkovskipianokaskader från Waterloo dök upp redan i introt. Och så ett annat utslitet trick, en falsk refrängstart följt av en tonartshöjning. Formulär 1A och lika spännande som avslagen Coca Cola eller ett billigt rödvin. Och varför engelsk titel på en svensk låt? Gör de tvärtom i Moskva, svensk titel men engelsk text.

6. Måste Fredrik Kempes stela leende alltid se så elakt ut? I övrigt en härlig låt med en stor sångerska (jag menar rösten). Men varför ha med två halsduksviftare vars enda uppgift verkar vara att störa kören.
Förresten borde Carola få provision varje gång hennes fläkt används i Melodifestivalen. Då vore hon en mycket rik dam nu.

7. Lite Brasse Brännström över det hela. Ni vet, sockerkaka är gott och falukorv likaså, så sockerkaka med falukorv måste bli jättegott. I musiktermer, alla gillar latinopop och rap är ju populärt, som om vi kombinerar det, så ... Platt fall.
Och återigen var vi förflyttade till Friskis & Svettis.

Ballongsförsäljning verkar vara en växande bransch på många orter.

8. Återigen wailasistarefrängtricket. I övrigt säger jag bara: Vilket slöseri. Dränka en av Sveriges bästa operaröster med discodunk. Varför inte utnyttja hennes särart på ett bättre sätt?

Darins version av "Se på mig" var en verklig höjdare.

Mitt tips:
* Lyssna på Anders Berglund! Tillbaka med riktiga musiker i kompet. Nu är det mest syntar och trummaskiner.
* Förbjud dansare och fläktar!
* Skippa formulär 1A, ni vet intro, vers, refräng, vers, refräng, stick, falsk refrängstart, tonartshöjning, sista refräng med wailande. Jag trodde Markoolio avrättade den formeln för något år sedan med "Värsta Schlagern".

Men jag har i alla fall kvar mina 9,90 (1,40 går ju till något annat). Kanske ska sätta in en tia på Radiohälpens konto istället. Kom osökt att tänka på slutklämmen i Time Outs recension av Queenmusikalen "We Will Rock You": "Do not give them your money!"

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0