Lördagsmorgon

Inspirerad av gårdagens På Spåret-final inleder jag med en gåta. Vart är vi på väg?
"Ska vi till Tysklands? Nej till ..."
Ledtråd: Mycket lokalt.

Och så kan man ju undra vad Jonas Gardell sa till sin sambo. Kanske "Mark my words."

För ett tag sedan, när vi diskuterade vad vi sysslar med vid sidan av det arbete vi får vår månadslön för, frågade den yngre förmåga jag just då arbetade i ett projekt med: "Har du någonsin någon helg när du inte har något planerat?" Jag tror jag svarade att jag inte kunde minnas en sån helg.
Frågan handlar egentligen om stress. Vissa blir stressade av att ha en massa att göra, andra blir stressade av sysslolösheten. Djupa filosofer skulle väl säga att vi som tillhör den senare gruppen håller oss sysselsatta för att dämpa vår existensiella ångest. Jag hävdar att vi gör det för att vi gillar att ständigt hitta på saker.
Vi hade för många år sedan återträff för den skolledarutbildning jag gick för snart 20 år sedan. Först gick vi laget runt och alla berättade om sin arbetssituation. Det blev lite Monty Pythons "Four Yorkshiremen" när vi försökte överträffa varandra i eländesbeskrivningar om hur mycket vi hade att göra och den stress vi levde under. Tills en av oss bröt och sa: "Sluta gnälla, vi har väl blivit skolledare just för att vi gillar att ha många bollar i luften och att det ständigt viner runt öronen." Vi nickade skamset.
Jag börjar varje helg med att göra en lista på det som ska göras, stort som smått. Frun undrar om det inte stressar att ha en sådan lista. Tvärtom. Det är avstressande. Genom att ha det på papper slipper man ständigt fundera på om man glömt någon. Papper har bättre minne än människor.
Och vill ni belöna er själva så använd följande trick. Bryt ner det ni ska göra i mindre beståndsdelar. Skriv inte "städa huset", skriv istället upp de rum som ska städas. Så kan ni stryka ett i taget efterhand som de blir klara. Och när dan är slut kan ni säga "Jag hann i alla fall städa 3 av 4 rum, 75 %" istället för att ni inte hann städa något.

Vatikanen har publicerat en undersökning där man gått igenom vad folk säger när de bekänner sina synder. Kvinnor syndar, enligt denna, mest genom att vara stolta. Männens lista toppas av sexuella begär, följt av begär efter mat. Jag känner at ju äldre jag blir, desto mer tar det senare över.

Och vart var vi på väg?
Inte till Tysklands, men till DALS ROSTOCK.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0