Blandade karameller

Debatten om SAAB rasar. Ska staten gå in som ägare eller inte. Men ärligt talat, och detta sagt utan att förringa det arbete som görs på SAAB. Om ett företag har gått med förlust 19 av de senaste 20 åren (som SAAB enligt vissa rapporter har gjort), är det inte dags att göra något åt det? Att gå med förlust några år i ett uppbyggnadsskede är väl OK, men där är ju knappast SAAB.
Kan det vara så att SAABs produkter inte är tillräckligt bra i förhållande till det pris tar ut? Att det skydd som de svenska tjänstebilsreglerna har inneburit (för de har varit konstruerade för att SAAB och Volvo ska kunna finnas med) har lett till att man inte ansträngt sig nog för att skapa prisvärda bränslesnåla bilar?
Jag frågar bara. För jag vill inte att den skatt jag betalar ska gå till att hålla en icke konkurrenskraftig bilindustri under armarna. Mina skattepengar (och jag klagar inte över hur mycket jag betalar) ska gå till skolor, sjukvård, polis och annat som vårt samhälle behöver för sin överlevnad.

Den bästa produktplacering jag kan komma på (om den nu var medveten) är tidskriften i Notting Hill, ni vet när Hugh Grant utger sig för att vara reporter från Horse & Hound. Jag var tvungen att kolla om den verkligen finns, och det gör den. Ett nummer kostar £2.30, en av de billigare tidskrifterna i England. "The readers of Horse & Hound must be delighted."

Posten klagar över vinstras. Framför allt är det den del som tar hand om brev, paket och sådant som inte längre går så bra. Vinsten för dem sjönk enligt DN med 41 % under 2008. Men jag undrar varför de klagar. Den delen av posten gjorde fortfarande en vinst på 1 118 miljoner kr förra året. Det är cirka 2,5 gånger vad hela Melleruds kommuns verksamhet kostade under 2008. Hade de delat ut vinsten till oss medborgare hade vi fått cirka 1 200 kr var.
Sverige kanske ska satsa på brevutdelning istället för biltillverkning.

Glömde bort att nämna att Phil Cool är en fantastisk imitatör. Gå in på YouTube själva och kolla. Tyvärr finns inte hans underbara Johnny Cash-imitation med där, när han sjunger så djup bas att man knappt tror att det är sant. Cool säger själv att han under en priod skrev en massa låtar till Cash. Inte för att Cash någonsin sjäng någon av dem, men Cool skrev dem i alla fall.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0