Shopping och gamla hjältar

Vilka kontraster igår.
Inledde med att repa med Nadia inför dagens julmarknad. Vi fick till en härlig bluesvals på "Så mörk är natten". Kan nu bara Mikke få till saxsolot så ...

Men sedan kom kontrasterna.
Vägledd av hustrun tog jag en shoppingtur till Överby. Vi åt varm jultallrik (tre köttbullar, tre prinskorvar, en slev rödkål och en rejäl dos, men god, Janssons frestelse) på Coops Forum och sedan trängdes vi med folket i butikerna. Jag tror minst halva Mellerud var där. Träffade ett stort antal bekanta ansikten. Och långa köer på de flesta ställen. Konjukturen verkar återhämta sig.
Hittade det jag i första hand sökte, stickade fingervantar med fingertopparna kapade, så man kan ha dem när man spelar gitarr (och ukulele). Kommer att behövas idag. Utomhusspelning och det var frost på brevlådan i morse.

Väl hemma blev det en kväll framför TVn. Såg äntligen Harry Potter och halvblodsprinsen (på DVD(). Tur att jag läst boken, för första halvan var minst sagt rörig. Men filmen skildrar ungdomarnas kärleksproblem på ett vackert sätt. Usch vilka kval man led under tonåren.

Så kontrasten mot shoppingen, en dokumentär om Woodstock. Svårt att tänka sig att det var 40 år sedan. Jag var inte där (för ung och för långt borta) men festivalen formade mina gymnasieår, både musikliskt och ideologiskt.
Vilken glädje att återse klippen med Joan Baez, en av min ungdoms stora hjältar. Hennes bok "Det sorgsna nöjesfältet" är nog den bok som har påverkat mitt liv mest av alla böcker. När jag ansökte om vapenfri tjänst citerade jag t ex delar av den. Och hennes första live-skivor öppnade upp folkmusikvärlden för mig. Jag övade gitarr genom att spela ur hennes sångbok, fortfarande en av de bästa sångskatter som finns i bokhyllorna med musiklitteratur. Det var bara att njuta framför TVn.
Satt med datorn och tog reda på vilka av de andra hjältarna (som Richie Havens, John Sebastian, m fl) som fortfarande lever.
Och så mycket akustisk gitarr det var. På en rockfestival! Tag lärdom!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0