Självvald arbetslöshet

Det går nog ingen nöd på Svennis. han får mer än 30 miljoner i avgångsvedelag från Mexiko och han fick enligt uppgift 14 när han sas upp i Manchester City. Kanske en affärsidé, ta jobb som fotbollstränare, se till att det går dåligt och få ett fett avgångsvederlag. Jag är ju faktiskt Steg 2-utbildad fotbollstränare och har under en hel säsong tränat ett damlag i division 5. (Samt cirka 15 år med ungdomslag.) Precis som Svennis förklarar jag mig härmed öppen för anbud från England, gärna någon bra Premier League-klubb. Jag har hittat ett tjusigt hus på en ö i den konstgjorda sjön i Regents Park, så Arsenal eller Chelsea vore inte helt fel. Come again boys, som vi säger på perfekt svengelska.

Annars sattes idén i verket i musikbranschen av Sex Pistols 1976 (eller var det 1977). De gjorde sport av att skriva feta kontrakt med stora skivbolag, ta emot ett rikligt förskott och sedan leverera en första singel som bolaget vägrade ge ut, och som gjorde att kontraktet bröts utan att de blev återbetalningsskyldiga. Både A&M (som Herb Alpert var delägare i) och Virgin gick på det hela, men det sprack när de kom till EMI. De förklarade sig nämligen villiga att ge ut "Anarchy in the UK" med startraden: "I am an antichrist".

Det finns flera yrkesgrupper som tydligen arbetar för att göra sig själv arbetslösa, dock utan att få feta avgångsvederlag.
Jag var på banken i torsdags för att föra över pengar till sonen och få ett kontoutdrag som var längre än det bankomaten ville leverera. Kassörskan övertalade mig att ansluta mig till telefonbanken, där jag hemifrån kostnadsfritt kunde göra dessa ärenden. Och vad tror hon händer när alla kunder är med i telefonbanken. Hur många av hennes sort kommer det att finnas kvar? Och hur många blir kvar på bankgirot när vi alla accepterat att betala för att själva göra deras jobb via Internet? Tala om att binda ris åt egen rygg.

För att inte tala om tandläkarna, som i årtionden arbetat på att hjälpa folk att slippa hål, och därmed minska sitt eget kundunderlag. Men de har ju åtminstone kvar tandregleringar och tandblekningar att arbeta med.
Grundprincipen för att behålla sitt jobb är att göra sig oumbärlig, visa på att det man själv gör är något som behövs, och att man själv är bästa person att göra det, inte att förklara för andra hur enkelt de själva kan utföra ens arbetsuppgifter.

Kommentarer
Postat av: Ellinor

svar 1: Jo, det är jag medveten om och jag förstår dig som musiker iofs. Haha, men jag tycker ändå det är tråkigt ;p



svar 2: Hela texten är fin! :) Jasså? Var ligger mellerud?

2009-04-04 @ 09:14:04
URL: http://ellinork.blogg.se/
Postat av: Lasse

Mellerud ligger i Dalsland. Alldeles intill Vänern.

2009-04-04 @ 15:37:55
URL: http://badjokes.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0