Rötter

"You're never gonna grow without you roots" sjunger Steve Knightley i Show of Hands Roots. Så idag har jag faktiskt sökt mina rötter. För var har man egentligen sina rötter om ens livsresa har tagit en igenom sex olika landskap och det inte finns någon plats där man har bott i närheten av halva sitt liv? Kanske där släkten kommer ifrån, dvs Österlen.

Vi var vid Sandhammaren och tittade på livräddningsbåten och livräddningsstationen där. På bilden från början av 1900-talet som visar roddarna uppställda i prydliga kostymer på och i båten är min farfars far nummer tre från vänster. Han var roddare där i mer än 30 år, och min pappa är med och arbetar för att göra denna bit av den skånska sydostkustens historia mer tillgänglig för oss besökare. En mor med sina två små döttrar kom förbi, och jag kunde stolt visa min släkting på bilden.
Sedan var vi uppe vid Östra Hoby Kyrka, en av de vackraste på Österlen, med anor från 1100-talet och tittade på gravar. Farfars far, roddaren ligger där, liksom farmor och farfar, och mamma. En plats att komma hem till när rotlösheten sätter in.

Österlen har mött oss med fint väder. Solen sken på stranden och Sandhammaren i förmiddags, och hade mina bröder och min far varit mer grillmindiga hade vi nog löst kvällsmaten på så sätt. Men nu ska lillbrorsan iväg imorgon tidigt så vi kör påskbordet ikväll istället. Med ägg specialimporterade från Mellerud.

Glad Påsk på er alla.

Kommentarer
Postat av: Ullabritt

Det blir nog ett äggstra fint påskbord!

Glad Påsk till dig och Kickie!

Ullabritt

2009-04-10 @ 20:49:48
Postat av: Alina

Glad påsk! :)

2009-04-10 @ 20:52:51
URL: http://emmiealina.blogg.se/
Postat av: GN

Glad påsk till dig och dina (skånska) släktingar!

Hälsningar från Galoppgatan!

2009-04-11 @ 00:17:51
Postat av: STELLAN

Glad Påsk!

2009-04-11 @ 09:23:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0