Mucho musika

Jag gjorde inte så mycket deklaration. Planerade ukulelekursen jag ska ha med pensionärer på torsdag istället. Insåg att min vanliga repertoar, med mycket halvaktuella popsånger på engelska nog inte riktigt skulle passa denna gång. Så det blev mest svenska. Hinner vi ska de få spela sig igenom följande ackord i tur och ordning: D A7 bm G em A och E7. Men det kanske är väl ambitiöst för drygt två timmar? Problemet är att man aldrig vet hur mycket de kan innan man träffar dem.

Det är väldigt svårt att hitta låtar på ett ackord. Jag kan bara två, barnvisan Kalle Anka (som egentligen ska ha två ackord, men man kan ju fuska lite) och Gudibrallans T-doja (från Gärdesfestplattan). Men den senare kan man ju inte spela med pensionärerna. Dessutom är det ett skumt ackord. Jag tror en kompis en gång analyserade fram det som G13add9 eller något liknande. Som sångaren säger när han introducerar låten: "Det är bara ett ackord, men det är ett d-a skönt ackord."

Har på väg till och från jobbet lyssnat på Eddi Readers senaste. Hon är absolut en av världens bästa sångerskor, som lätt glider mellan pop, folkmusik och jazz. Den senaste är ibland en återgång till det hon gjorde med Fairground Attraction på 1980-talet, kanske med ett litet stänkt av Ry Cooders samarbete med Flaco Jiminez instoppat. En del annat på skivan låter mer gammal härlig 40-talsjazz, fast utan blåsinstrumenten, och annnat ... Tja, ganska svårt att beskriva faktiskt. Det är musik helt enkelt. Lyssna själva.

Radio Väst har frukostvecka. Man ska skicka in bilder på sin frukost och så där. Minns hur en kompis kom hem från Tyskland där han turnerat med Haninge Storband (många år sedan) och berättade att de myntat begreppet "interkontinental frukost". En sådan ska ätas på tåg på kontinenten och består av (håll i er) en burk starköl och en Toblerone.
Själv är mina ljuvaste frukostminnen när Rachel i frukostrummet på Morgan Guest House (London) ler mot en och frågar: "Do you think you can manage two eggs then?"

Theresa Anderson fick en strålande recension i dagens SvD. 5 tärningsögon av 6 möjliga. Varför bryr jag mig? Jo, hon kommer till Mellerud 5 juli för en konsert i Kulturbruket. Grattis Bele som tagit hit henne.

Ber om ursäkt för den sena publiceringen av gårdagens blogg. Tryckte av misstag på utkastknappen istället för publiceradito på morgonen, och upptäckte det inte förrän jag kom hem från jobbet. Skärpning utlovas.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0