Arbetslöshetsskapare

Nyss hemkomna från Slåne. Trafiken var ovanligt lugn för att vara en Annandag påsk. Inte heller var det särskilt mycket folk på IKEA i Kållered. Lugnt i restaurangen och mycket små kassaköer.
Frun noterade en ny trend. Allt fler, framför allt barnfamiljer, parkerar vid IKEA, går in och äter, och drar sedan vidare utan att handla. Men vem kan klandra dem? På väg någonstans är valet ofta McDonalds eller IKEA, och när en vuxen får 15 köttbullar med sylt, sås, och potatis, dricka, sallad och kaffe för ungefär samma pris som en Big Mac & Co är valet enkelt. Själva åt vi laxfilé respektive fläskkotlett, var sin efterrätt, sallad, dricka och kaffe till frun. Notan hamnade på 176 kr, obetydligt mer än om vi suttit och ätit hamburgare i papper och pommes frites i små påsar och velat ha dessert och kaffe till. Ett litet pris för att få sitta ner och äta på riktig tallrik.

Jag är lite ambivalent inför det jag gjorde när jag kom hem. Jag bytte en trasig baklampa på bilen. Faktiskt första gången på minst tio år jag ger mig på att skruva på en bil, och jag är stolt som en tupp (vilket passar bra under påsken).
Samtidigt inser jag att jag genom mitt agerande har minskat tjänsteunderlaget för vår verkstad. Hur skulle det se ut om alla fixade sina bilproblem själva. Då skulle ju bilmekanikerna bli arbetslösa.
Det finns alltid två sidor av varje mynt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0