Aprilskämt

Låt mig först konstatera att gårdagens Aktuellthyllning till Jarl Alfredius var bland det bästa jag sett på TV på många år. Ömsint och med humor.
Och full credit till Ttela för dagens aprilskämt.

Nej jag ska inte hitta på något eget aprilskämt nu, bara återge vad jag anser vara ett av de bästa genom tiderna.

I slutet på 1970-talet behagade skolledningen på Brandbergsskolan skämta med elever och personal. I skolans veckoblad skrev det att alla elever skulle infinna sig på skolgården på förmiddagsrasten prydligt klädda och kammade eftersom skolan skulle flygfotograferas.
Där kunde det ha slutat om det inte vore för Suzie, en av lärarna på mellanstadiet, vars pappa var meteorolog på Berga örlogsbas. Ett kort samtal och allt var fixat.
Kl 0940 närmar sig en militärhelikopter skolan, men ingen tar notis. Det var inte ovanligt att de övningsflög i området. Notis tas inte förrän helikopterna stannar upp ovanför skolan och en man i säkerhetssele hänger ut, tar fram en kamera och knäpper en bild.
Framåt eftermiddagen kommer en motorcykelordonnans till skolan med ett foto på några förvånade elever i rökrutan samt en faktura. Den senare inkluderar hyra av helikopter, lån av luftutrymme från Tullinge flygflottilj, kostnad för manskap samt för en film och fotopapper. Slutsumman är på 25 000 kr, en enorm summa på den tiden.
Vilda panik utbryter på skolexpeditionen. Hur ska man klara detta? Till slut tar någon sig modet att ringa Berga för att förklara att skolan inte beställt någon fotograferingen. Den som svarar uppmanar bara skolan att kolla fakturans datum.
Hela historien, inklusive fakturan, presenterades i nästkommande veckoblad,under titeln "Berga skickar luftfaktura".

Ett aprilskämt till med skolanknytning finns på min skolablogg. http://nyttomskola.blogg.se

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0