Ipod-blandning

Var på föreningsbesök och blev bjuden på bulle. Tänkte avstå med tanke på välbehövlig viktminskning, men så kom jag ihåg vad Sue i London lärde mig om kaloriräkning.
1. Det du äter utan att någon ser räknas inte. Det är hemliga kalorier.
2. Det du äter tillsammans med andra räknas inte heller. Det är inte fettbildande, det 'r en social aktivitet.
Det finns tio punkter till, men dessa två räckte för mig. Bullen var god.

Är det en regel att kända blondiner i 35-årsåldern ska ha en son vid namn Liam som inte börjat skolan än? Jessica A (35) har en sexårig dylik, och Laila Bagge (36, Idoljuryn) en femårig enligt SvD.
Kom osökt att tänka på vad min kusin sa när hon fick sit första barnbarn. "Barnbarn är bra. De påminner våra karlar om vad som väntar om de skulle få lust att skaffa sig en ny, yngre kvinna."

Jag ber postumt Povel Ramel om ursäkt. "Balladen om Eugen Cork" borde varit med på listan om de roligaste låtarna. Förutom en massa absurda påhittade sjömanstermer, hur ser egentligen en "skrutter" ut, innehåller tidernas roligaste duell mellan sångsolist och kör. Make till bångstyriga omkvädessångare får man leta efter. Blev igår påmind om låtens storhet när den i min Ipod trängde sig emellan Fairground Attractions "The Moon in a Whisper" och the Bands "Stage Fright". Riktig nostalgimorgon.

På tal om Ipoden. Min Ipod är just nu laddad med 296 låtar och står ständigt på shuffle för att jag ska bli överraskad. På hemvägen från jobbet plockade den fram följande pärlor åt mig. Det var så jag saktade in på stegen.
Först "Undertow" från Show of Hands CD "Witness" (2006). En fantastisk låt om att längta bort, men få sina drömmar krossade. Sedan förstår jag inte riktigt varför han längtar bort, för Steve Knightley sjunger om det pärlband av orter på den engelska sydkusten som jag ständigt längtar till, Sidmouth, Exmouth, Torquay osv. Show of Hands är en grupp som aldrig varit i Sverige. Ta hit dem snarast.
Så kom en av alla tiders höjdare "Man of the World" från det Fleetwood Mac som 1969 leddes av Peter Green. För mig är detta det bästa Green någonsin gjort. En sorgsen text om han som har allt utom kärleken. Samtidigt ljuva minnen av en sommarkväll 1969 på en källarklubb i Bournemouth med Fleetwood Mac på scenen. Tre sologitarrister, Peter själv, Jeremy Spencer och Danny Kirwan. Vad mer kan man önska. Det du Bengt-Runo, det var blues det.
Sedan över till det svenska, eller tyska. Lasse Tennander från senaste CDn (när får vi se honom på Kulturbruket???) och hans version av Wolf Biermanns "Uppmuntran". "Låt dig ej förhärdas, i denna hårda tid." En ständigt aktuell tidskommentar, som skapar minnen från lärarhögskoletiden. Fast då fanns den på Lena Granhagens LP med sånger av Mikis Theodorakis och Wolf Biermann.
Mer svenskt, Allan Edwall och "Årstiderna". Ytterligare en ständigt aktuell låt om en fabriksnedläggning. Jag gillar växlingarna mellan de drömska partier där AE beskriver de olika årstiderna, och de mer struttiga där han förklarar vad höjdarna tog vägen. Två stack med pengarna, och den oskyldige kamrern som trodde på siffrorna åkte i fängelse. Så det kan gå.
Och när man tror att det inte kan bli bättre, Fairport Convention och Ralph McTells mäktiga "Red & Gold" (inspelad i början på 90-talet när Maart och Dave M var kvar i bandet), om slaget vid Cropredy Bridge 1644 (eller ungefär kvart i fem som Dave Pegg brukar säga). McTell skildrar slaget ur Will Timms ögon, där han ligger gömd bakom en buske efter att ha skurit sig i handen. Han känner sig svimfärdigt och vet inte riktigt om det runt omrking verkligen händer, eller om det är en dröm. Och färgerna står mot varandra, rött och guld för kungens armé, brunt och grönt för Cromwells bondehär och roundheads. "But the blood they spilled was coloured just the same"
Synd bara att McTell gjort en historisk miss när han skriver "all the day and all the next the battle it was raging". Slaget vid Cropredy Bridge varade bara en dag.
Och mer minnen. Augustikvällar i Cropredy med Fairport på scenen sjungande just den här, till en projektion med fält och vatten. Och en pint Wadworth 6X. Fairport har varit i Sverige nyligen, men kan ingen importera 6X till Systemet?

Mycket musik ...
Fredag och lördag riskerar att bli blogglösa. Jag är på privat uppdrag på annan ort och vet inte om jag lyckas få tag på en uppkopplad dator. Om inte tidigare lovar jag en ny rapport på söndag.


Kommentarer
Postat av: Ullabritt

Herregud...! Hur ska jag nu få en bra start på de två nästkommande morgnarna??



Ullabritt

2008-10-30 @ 10:21:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0