Tidig torsdag

Hinner inte skriva imorgon bitti, så en kortis nu ikväll istället, och sedan nästa inlägg fredag morgon.

Facit:
Dick Gaughan, superb skotsk sångare och gitarrist, var i Sverige någon gång sent 70- eller tidigt 80-tal och spelade en konsert i Vaxholm.
Capercaillie spelade 14 juli för så där tio år sedan på Falu Folk Music Festival. Det var en keltisk dag i Falun, och de körde bara sånger på gaelic. (Så kan ni fundera på varför jag kommer ihåg datumet, men inte årtalet. Det handlar inte om Frankrikes nationaldag eller en viss prinsessas födelsedag, utan ...)
Bob Fox var i Sverige på Dalslands Folkmusikfestival i Mellerud våren 2004.
Alla tre är välkomna tillbaka, eller hur? Var du än bor uppmanar jag dig att tjata på din lokala konsertarangör. Bring them back to Sweden, please!

En fråga som jag funderar mycket på:
Om jag tycker att någon är värd en extra uppmuntran och ger den en belöning, har jag då straffat dem som inte fick en belöning? Ibland låter det så i den svenska debatten. Är det den kungliga svenska avundsjukan, eller?
Ta till exempel jobbskatteavdraget. Jag tar inte ställning till om det är bra eller dåligt, men konstaterar bara att det talas om att de som av olika skäl inte arbetar betalar straffskatt. Hur så? De betalar idag exakt samma skatt som de gjorde tidigare, medan de som arbetar betalar lite mindre än tidigare.
Sedan kan jag rent mänskligt hålla med om att pensionärer, som kämpat ett långt liv är värda förmåner. Men inte hävdar jag att jag betalar straffavgift när jag vid entrén till någonting betalar fullt pris, medan en ungdom eller en pensionär betalar mindre. De har fått en förmån som jag unnar dem, men jag är inte straffad eller utpekad för det.

Nu duckar jag och övergår till annan verksamhet 36 timmar framåt. Spelövning med Dalslands Spelmansförbund imorgon. Ser fram emot den.


Kommentarer
Postat av: Ullabritt

Klart man kommer ihåg vad som hänt på födelsedagen, även om det är så där tio år sen;-)



Vi ser fram emot att träffa dig i kväll också, i synnerhet basisten, tror jag. Han har saknat sin "sparringpartner".



Ullabritt

2008-10-23 @ 08:19:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0