Söndagsmorgnar

Åh dessa välsignade söndagsmorgnar. Ordentligt med tid att läsa tidningarna på riktigt, och inte bara ögna igenom dem översiktligt. Om dessutom solen skiner in genom rutan gör det inte saken sämre.
Söndagsmorgonens höjdare är alltid SvDs Profilkryss, där många ledtrådar utgår från en person eller företeelse som ska identifieras. Jag har aldrig lyckats lösa det helt, men sporten är att ha så få tomma rutor kvar som möjligt innan det lämnas över till min "crossword-expert-in-residence", dvs frun. Är grymt avundsjuk på henns förmåga att hitta de rätta orden. Men jag har med åren också insett att det det finns en rad ord i svenskan som enbart förekommer i korsord, aldrig i verkliga livet, som eda, nek osv. Innan man har knäckt den koden är man chanslös.
Ser för övrigt med oro på fruns ambitioner att lära sig lösa sudukos. Jag känner att det är mitt territorium hon inkräktar på.

I morse handlade krysset om Pernilla August. Inte för jag kan så mycket om henne, men det finns ju hjälplinor. Hon är lite för ny för att Myggans Nöjeslexikon eller NE ska vara till stor hjälp, men länge leve Internet!
Och så var GPs Söndagschansen tillbaka. Lyckan är fullständig, speciellt när dagens uppgift var att via anagram identifiera ett antal gamla Tio-i-topp-stjärnor. Erkänner dock att jag fuskade lite. Premium Publishings uppslagsbok om Tio i topp kom till användning. Visste att det fanns något skäl när jag köpte den för några år sedan.

Sedan kan man fundera lite kring DNs skarpa ledarkritik mot polisen. Tidningen har säkert rätt i mycket, men polisen är en av de samhällsinstanser som skulle upplevas onödig om de lyckades 100 %-igt med sitt uppdrag att förebygga brott. Tänk om vi genom en väl synlig polis fick ner brottsstatistisken till nästan 0. Då skulle ju slutsatsen bli att polisen inte behövs, och den skulle dras in, varpå det troligen skulle bli fler brott, och krav på fler poliser, som med synlighet lyckades få ner brotten ... Ja, ja. En utopi så god som någon.

Dags för frukost ...


Kommentarer
Postat av: Ullabritt Larsson

Kickie är helt klart på rätt väg. Sudokus är perfekt, särskilt tidiga morgnar. Jag älskar korsord, men innan första koppen kaffe kickat in är jag inte upplagd för att gissa mig till om ordet åklagare syftar på juridik eller verkstadsarbete,inte heller om det givna ordet ska läsas som bil-drulle eller bild-rulle. Då är det bara sudoko som funkar.

Ullabritt

2008-10-12 @ 18:26:35
Postat av: Ullabritt Larsson

Kickie är helt klart på rätt väg. Sudokus är perfekt, särskilt tidigt på morgonen. Jag älskar korsord, men innan första koppen kaffe kickat in är jag inte upplagd för att fundera över om ordet åklagare syftar på juridik eller verkstadsarbete, alternativt om ett givet ord ska läsas som bil-drulle eller bild-rulle. Då är sudoku precis lagom.

Ullabritt

2008-10-12 @ 18:36:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0