Press och statistik

Dagens självmål är nog insändaren i TTela som gnäller över inträdet (20 kr) till Mellerudsmässan och uttrycker missnöje över att det stod okända personer i entrén (det var ungdomar från Mellerud). Därför gick han/hon inte dit. Men hur visste han/hon då att det stod "okända" i entrén?
Min kreativitet är troligen noll, om jag ska lita på den forskning som refereras på DNs Namn och Nytt-sida idag. Engelska forskare har kommit fram till att människor är mest kreativa kl 22.04. Då brukar jag sova.
Och så finns det hopp inför ålderdomen. Pete Seeger har kommit med en nyinspelad skiva. Låt vara att han spelade in den något före sin 89-årsdag, men ändå.
Pete Seeger minns jag från en förtrollad kväll på Medborgarplatsen i Stockholm tidigt 1970-tal. Ensam på scen med en gitar och en banjo förvandlade han konserten till allsång. Han lärde oss nya sånger och fick oss att sjunga trestämmigt. Men på den tiden var han ju bara i min ålder. (Varvid alla läsare tar fram sin miniräknare för att avslöja den. Ledtråd: Halva bloggnamnet kommer från att jag har barnbarn.)

Är ibland lite för pigg på att ge mig in i diskussioner. Igår hade jag en e-postdiskussion om statistik. Jag är nämligen lite petig när det gäller sådan. Vi har ju en övertro på siffror, och vi tror mer på dem ju noggrannare de är. Säger jag att ungefär hälften av Sveriges befolkning håller på Brynäs tar folk det med en nypa salt, men skulle jag säga att 48,73 % gör det sväljer man det nog som sanning. (Bland manliga medlemmar i min familj är det exakt 50 % som håller på klubben, enligt en enkät jag genomförde igår.)
Jag gillar statistik, men när jag ser den så frågar jag mig alltid vad den vill visa? Det är ganska lätt att manipulera statistik och få den att visa vad man vill genom att styra frågorna och svarsalternativen. Därför brukar jag vägra svara på vissa frågor när jag blir uppringd av marknadsundersökningsinstitut. Ibland är det så genomskinligt att det är ett specielt företag som beställt undersökningen, och som genom speciellt utformade frågor försöker få underlag för kommande annonskampanjer.
Speciellt försiktigt ska man vara när man använder statistik för att skapa rangordningar av olika slag. Det som på ytan verkar objektivt blir då väldigt subjektivt. Någon har utifrån ett visst syfte valt ut vilka statistiska uppgifter som används som underlag, och på samma sätt valt hur dessa ska räknas samman. Detta är tydligt om man jämför resultatet av två nyligen publicerade skolrangordningar. Den kommun som kom etta i den ena, kom på fjortonde plats i den andra.

Så har jag med spänning läst Jenny Schaubs bloggar om West of Edens pågående skivinspelning. West of Eden är en väl förborgad västkusthemlighet, men alla som gillar ett stänk av Irland i sin musik gör väl att lyssna på gruppen. Både musik och blogg finns på www.myspace.com/westofedenband




Kommentarer
Postat av: miapalm

I min familj håller 25% på Brynäs och de andra 75% på Frölunda. Brynäsaren hävdar med bestämdhet att även husdjuren, två till antalet är Brynäsare så att fördelning således är 50-50...hmmm...jag är skeptisk...Nåväl, tack för en trevlig mässa, har hört många nöjda röster.

2008-10-21 @ 12:45:55
Postat av: Stellan



Käre ukulelemorfar...vi får inte glömma bort att det finns ett hockeylag som heter FÄRJESTAD!!!

2008-10-21 @ 16:21:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0