Mellerud

Såg i tidningen att Jessica Andersson söker en man. Hon får gärna ringa, och sedan kan vi låtsas att det handlar om fotboll, dvs hon får förhandla med min fru om att köpa loss mig. Eller så kan hon väl köra TV-varianten. "Jessica söker man" är väl ett koncept väl så gott som "Bonde söker fru". Ärlig talat, vem vill ni helst gifta er med, en bonde som jobbar dygnet runt eller en firad stjärna? (Och allt detta inte skrivit av elakhet. Jag tycker att Jessica är en superb sångerska.)

Så ägnar DN hela ledarsidan åt skolmatens påstådda uselhet. Skolmaten illustrerar tydligt skillnaden mellan skattefinansierad och privat verksamhet. Om jag startar en restaurang och lagar fantastisk mat så får jag fler kunder, jag kan höja priset, och i slutändan tjänar jag och personalen mer pengar. Om skolmatskockarna helt plötsligt höjer kvaliteten på skolmaten inom de mycket begränsade ramar de har äter eleverna mer och kostnaderna ökar. Någonstans blir det en nedskärning för att möta detta.

En 17-åring skrev i torsdags i en annan blogg att Mellerud var den tristaste platsen på jorden. Hon får väl tycka så, men varje plats blir vad man själv gör den till. Så låt mig anlägga lite moteld och publicera min andra lista: Fem skäl att trivas i Mellerud.

1. Kulturbruket på Dal
En av Västsveriges finaste konsertlokaler, som erbjuder allt från klassisk musik till hårdrock. I vilken annan liten ort i landet har man under 2008 kunna njuta av (i urval) Magnus Rosen från Hammerfall, Ale Möller& Aly Bain, Uno Svenningsson, Eldkvarn, Fairport Convention, The Ukulele Orchestra of Great Britain och ... Icke att förglömma vår jubileumsshow som drog över 700 besökare.

2. Fotboll
9 700 invånare, med nästa år ett lag i division 2, ett i division 3 och ett i division 4.

3. Musiklivet i stort
Det är musik på många andra ställen än Kulturbruket. Bara igår (söndags) var det konserter på tre ställen. Folkmusik, jazz och klassiskt. Kyrkorna har musik, bygdegårdarna och många av restaurangerna.

4. Restaurangerna
I centrala Mellerud finns minst 8 ställen där man kan få dagens lunch, eller kvällstid få sig något att äta eller dricka. En av dem är en av Sveriges bästa Thairestauranger. (Säger min svägerska och hon har testat massor i många länder.) Och så finns det restauranger på andra platser i vår kommun också.

5. Natur och sjöar
Lång strand mot Sveriges största innanhav, Dalslands kanal, mångder av småsjöar. Allt från jordbrukslandskap till fjäll i samma kommun.

Sedan får var och en fylla på med sina favoriter. Kom gärna med förslag.


Kommentarer
Postat av: Bengt Runo

Gokväll!

Jag töcker att det finns en rolig bete som heter "Kärlekskompromissen" som jag har skreve själv om hur det ä å träffa en rekti vegan.

Å när jag var rektit liten bruka min farfar ta ut löstännera å sjunga "Det va på Capri vi mötte varandra". Det va rektit rektit roligt.

hälsar

Bengt Runo

PS Mamma hälsar

2008-10-27 @ 18:45:22
Postat av: TOK Tvångsomflyttningskonsulent

Nja, Bengt Runo, jag måste ta tillfället i akt att upplysa dig om att i Stockholm, där finns det många veganer, ja de är nästan i majoritet kan man säga. Det är kanske lite främmande för er på landet men som sagt...

2008-10-27 @ 22:00:13
Postat av: lisa

hjälp med bloggdesign? vi hjälper dig :)

2008-10-27 @ 22:06:49
URL: http://lislag.blogg.se/
Postat av: "17-åringen"

Jag finner minst 5 punkter jag skulle vilja diskutera om. Men är för trött för det, nöjer mig med 2!



Att fotbollen i Mellerud är en bra sysselsättning, det kan jag hålla med om. Den utgör en stor del i många människors liv häromkring p.g.a. utbudet av något annat att göra är litet. Dock skall man inte glömma att denna idrott BARA finns till för killar. Om nu Mellerud vore så bra som du påstår, borde man då inte satsa lite mer på kvinnor?



Att restaurang-utbudet skulle vara något att ha skrattar jag åt. "Minst 8 restauranger där man kan få dagens lunch", du glömde nog nämna att minst 5 av dem är pizzerior där dagens lunch oftast består av en äcklig sallad eller fet pizza, och en sliskiga sådana därtill.



Sedan tycker jag att punkterna här ovan mest passar in på profilen 50år och uppåt. Skulle du nämna fördelarna med Mellerud om man är lika gammal som mig, skulle nog punkterna vara avsevärt mindre! Tack för mig.

2008-10-27 @ 22:09:35
Postat av: Ukulelemorfar

Du är dåligt påläst. Det finns tjejfotboll i Mellerud, både i Åsebro IF och kroppefjälls IF. Dessutom innebandy, handboll (som inte finns för killar), simning och badminton.

Fem av de ställen i centrala Mellerud som serverar dagens lunch serverar i huvudsak annat än pizza. Det är bara tre renodlade pizzerior av de åtta jag tänkte på. Dessutom serverar två av pizzeriorna alldeles utmärkta salader.

Om man trivs på en ort beror till stor del på vad man själv gör av det. Men väntar man sig att alla andra ska göra saker för att man själv ska trivas blir man ofta besviken, oavsett om man är 17 år eller över 50.

2008-10-28 @ 06:28:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0