Fredag kväll

Alla målare som inte skriver blogg är härmed förlåtna. Idag har jag målat taket i två rum två gånger, en och en halv fond en gång, samt lite dörrkarmar en gång. Jag är helt ledbruten. Ska bli spännande hur jag ska ta mig ur sängen imorgon bitti. Den tillfälliga tältsäng jag tillbringade gårdagsnatten i var svår att ta sig ur även innan målningen började. Min son, varför har du gjort detta mot mig? Nästa gång gör vi tvärtom. Jag går på studentfest och du målar.

Och inte nog med det. Efter en god middag, med en 1664 som matlagningsöl och ett glas extra fin Jacob's Creek till köttet sitter jag parkerad framför TV:n med dottern som tvingar mig att se Idol. Nyss har en av deltagarna framfört "Främling". Länge leve Carola! (Trodde aldrig att jag skulle skriva den meningen.) Jag kom osökt att tänka på en recension av Wilhelm Peterson Berger (som troligen var en av de elakaste recensenter som någonsin tilldelats spaltutrymme i DN). Den löd i sin helhet: "Fröken NN gjorde debut i Konserthuset igår. Man undrar varför."

Sedan kan jag bara konstatera att sonen har rätt. Bloggande kan bli vanebildande. Har känt suget hela dagen.

Och vad det beträffar Idol och möjligheterna att ringa och rösta kan jag bara citera en elak recension från Londonutgåvan av Time Out. De avslutade presentationen av en populär musikal med orden: "Don't give them your money!"
Jag menar, hela Idolkonceptet är fel. Ingen av de riktigt stora idolerna (Bruce, Zimmerman, Lennon ....) har blivit stora idoler för att de kan sjunga en massa låtar ur olika genrer. De är idoler för att de är bra på just det de gör, och att de i sin egenart visar sin genialitet. Man kan ju fundera över vad idoljuryn hade sagt om en del av dessa:
Neil Young: "Du låter väldigt gnällig i det höga registret."
Bruce: "Slappna av i käkmuskelpartiet, du är för spänd."
Bob D: "Om du någonsin ska bli något får du nog gå hos både sångpedagog och gitarrlärare, och glöm det där jäkla munspelet."
Men att skälla på Idol är ju knappast originellt, så jag kanske kan få vara med nästa år.
Nu kommer reklamen. Äntligen!

Kommentarer
Postat av: Ullabritt

Jag har också erfarit att det är vanebildande, för somliga. På bara en vecka har min dotter blivit beroende av min enkla blogg på my space, och "kräver" nu ett nytt avsnitt varje dag, att vakna till. Suck...



Se nu till att ledbrutenheten (...finns det ett sånt ord, eller gjorde jag just ett nytt tillägg till nästa upplaga av SAOL?)går över till på måndag kväll. Det blir inte roligt att spela annars;-)



Ullabritt

2008-10-31 @ 23:51:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0