Första listan

Min morgonsuduko har gått åt skogen flera morgnar i rad nu. Men jag tar det som en äkta man. Jag skyller på min fru. Hade hon inte börjat lösa suduko hade det säkert gått bättre för mig. Men jag hämnades i morse genom att lösa SvDs korsord nästan helt själv. (Hon behövde bara hjälpa mig med knappa dussinet ord.)

Ber om ursäkt för gårdagens misstag. Låten i mitt huvud är inte Bröllopsmarsch från Laxarby. Det är Brudmarsch från Nössemark. Men de är rätt så lika så jag har förlåtit mig själv.

Alla pratar om vikten av helhetssyn. Men vi som gillar detaljer, ska inte vi också få leva? Uppriktigt sagt, vem vill du helst bli opererad av, läkaren som under operationen försöker se hela människan eller den som koncentrerar sig på den kroppsdel som ska opereras?

Jag läste någonstans att alla äkta bloggar ska ha listor. Så här kommer min första.
Världens roligaste låtar, i alla fall i mitt tycke. Ihopsamlade i all hast.

1. Richard Thompson: Dear Janet Jackson
Där RT berättar för frk J vad kvinnobröst egentligen är till för. Raden "kids are such a joy, just go and ask your brother" är oförglömlig.

2. Spike Jones: Carmen Murdered
Hela operan på drygt 12 minuter. Carmen blev sig aldrig lik efter det.

3. Tom Lehrer: I princip allt han skrivit.
Och mellansnacken sen. "Det är en trösterik tanke att när Mozart var i min ålder hade han varit död i fyra år." Eller "Jag vet att det finns människor som inte älskar sin nästa, och jag hatar sådana människor."

4. Bonzo Dog Band: The Canyons of Your Mind
Tidernas blodigaste Elvisparodi, och ett gitarrsolo som låter som inget annat.

5. Okänd förmåga: I'm My Own Grandpa
Anthony John Clarke kör den på scen, men har aldrig spelat in den. Den finns tydligen på någon gammal 30/40-tals stenkaka. Om vådan av att krångla till familjerelationerna med skilsmässor och omgiften.

6. The Ukulele Orchestra of Great Britain: You Don't Send Me Flowers
Ska ses. Gör sig inte på skiva. Kittys sura min med en färgglad ukulele i varje hand är obetalbar.

7. The Portsmouth Sinfonia: Utdrag ur Nötknäpparsviten
Varför ska bara popmusiker få spela in skivor utan att kunna spela på riktigt? Och Brian Eno på klarinett av alla instrument.

8-9. Divans sång och The Song That Goes Like This från Spamalot.
Den första inspirerade mig att skriva Basistens klagan (www.myspace.com/mukulele och den andra inspirerade nog Markoolio att skriva ...

10. Värsta schlagern
Den fejkade tonartshöjningen är låtens höjdpunkt. Trodde aldrig jag skulle gilla något med Linda Bengtzing, men man är väl flexibel.

Kom gärna med andra förslag.

Kommentarer
Postat av: Ullabritt

Dagens överkurs, alla kategorier, Lasse! Visst, ärlighet varar längst, men alltså...Misstänker du att någon av oss loggat in i din hjärna, och har kommit på dig med att tänka på fel bröllopsmarsch, då är du illa ute. En längre tids vila rekommenderas;-))

Din lista tyder dock på att hissen fortfarande går ända upp.

Själv lägger jag nog Tom Lehrer ett pinnhål högre upp. New math, alltså! Eller Pollution..."you can use the latest toothpaste, then rinse your mouth with industrial waste". Mycket gångbart än i dag. Jag skulle dessutom lägga in Hoffnung´s Music Festivals, alla låtarna, ganska högt upp.

Gerhard Hoffnung, mannen som massakrerar klassisk musik så folk tjuter av skratt.

Annars köper jag det mesta på listan.



Ullabritt

2008-10-25 @ 11:19:24
Postat av: miapalm

Det verkar som jag har mycket kvar att skratta åt. Kände nog inte igen nå´t på listan. Jag tycker att Hasse & Tages låt som börjar med "vi hälsar på varandra....och slutar med vi ligger med varandra" (vet inte vad den heter, kanske Du vet, Lasse) är en av de roligaste låtar som gjorts från en svensk revy scen. Så´n är jag. Miap

2008-10-25 @ 17:49:00
Postat av: Lasse

Hasse & Tage-låten du tänker på är slutlåten i första akten på Under dubbelgöken. Börjar oskyldigt om att att hålla om varan dra och slutar med uppmaning till allmän orgie på Berns i pausen.

En höjdare.

Får återkomma med lista på Hasse och Tages bästa, men behöver researcha först.

2008-10-26 @ 08:09:54
Postat av: miapalm

tack...varför kan inte svt visa så´n förstklassig underhållning i repris???

En av livets stora frågor.

2008-10-26 @ 12:56:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0