Folkmusik

Redan två anmälda till min aktionsgrupp Klimatsmarta latmaskar. Detta blir en folkrörelse. Sanna mina ord. Hjälp mig bara att sprida budskapet. En riksdagsman tjänar bra, så jag blir gärna er representant i Stockholm.

Tillbringade tre timmar igårkväll med Dalslands Spelmansförbund och har fortfarande Bröllopsmarsch från Laxarby ringande i huvudet. En del av spelmanslåtarna är mycket starka och ibland kliar det rejält i fingrarna att starta ett häftigt folkrockband med den dalsländska folkmusikskatten som grund.
När man spelar ihop med tio fioler inser man hur ljudsvag en gitarr är. Det blir till att dunka på rejält för att hävda sig. För at inte tala om när Alban tar fram säckpipan.
Kom också på att folkmusik spelad i spelmanslag är till hälften rock'n'roll. Det är mycket TUTTI, men ingen FRUTTI. (Förklaring mot slutet.)

Oavsett om det handlar om spelmansförbundet, visor, ukulelespel eller Still No Bagpipes så har repetitioner alltid samma effekt på mig. Jag kan vara hur trött som helst när jag kommer dit, och innan undra hur jag ska orka, men jag är alltid pigg och glad när jag går hem. Måste vara musikens läkande kraft. Eller också är det att jag alltid haft turen att ha trevliga spelkompisar.

Har nyligen avslutat Göran Grieders utmärkta bok om Dan Andersson, med den märkliga titeln "Det gångna är som en dröm och det närvarande förstår jag icke" (ett citat ur en av DAs böcker). Greider ger en delvis ny bild av skalden, en man som hellre skrev prosa än poesi, aktivt sökte sig till Stockholm, med trots detta blev mest känd som vildmarkspoet. Dags att leta fram Torstein Bergman och Sofia K igen, och kanske köpa Dan Viktors Andersson-CD.
Vill bara påpeka att jag hjälpt till att sprida Andersson internationellt. Jag har kommit över en översättning av "Helgdagskväll i Timmerkojan" som jag sjungit på en folkmusikklubb i London en gång och likaså på en allsångsafton i Melbourne. Vad gör man inte för sitt land?

Hajade ni inte vitsen? Tutti = Alla spelar samtidigt på musikerspråk (dvs italienska).
Hajar ni fortfarande inte? Tänk Little Richard.

Kommentarer
Postat av: ullabritt

Tyvärr, Lasse, du är avslöjad. Du blev iakttagen både när du kom till och när du gick från spelmansförbundets repetition igår kväll. Du kommer aldrig att bli folkvald representant för Klimatsmarta latmaskar. Du bidrar alldeles för mycket till koldioxidutsläppet;-P

Men visst hade vi kul på repet, det skriver jag gärna under på!

Ullabritt

2008-10-24 @ 12:50:44
Postat av: Lasse

En kort promenad från kommunhuset, nedför backen ger inga koldioxidutsläpp. Inte en kort promenad ut till väntande bilen heller ...

2008-10-24 @ 17:51:04
URL: http://ukulelemorfar.blogg.se/
Postat av: miapalm

...alltså det där med Tutti fattar jag och låten med Little R känner jag till...men sen då?? nä...jag fattar inte...och jag som klarade hela melodikrysset i morse.

miap

2008-10-25 @ 17:36:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0