Efterdyningar och dansband

Det kom 745 betalande på mässan igår. Totalt 1909 betalande på två dagar. Är mer än lycklig, men fruktansvärt trött. Nu börjar jag ladda för Dalslands Spelmansförbunds 75-årsjubileum om tre veckor, lördag 8 november. Ni kommer väl och lyssnar?

Dagens "varför-tänkte-jag inte-på-det-innan"-pris går till den där programledaren för eftersnackat till Idol (ett program jag i möjligaste mån undviker). Hon fick ju sparken och det hon lärt sig av detta är att man "ska kolla fakta innan man utalar sig". Wow! Kan man bli programledare på TV4 utan att känna till det?
Dagens sågning är DNs TV-krönika om Dansbandskampen. Men det är inte i första hand dansbanden som sågas, utan SVTs hyckleri. Finkultureliten i Stockholm ska försöka vara folkliga.
Min relation till dansband kan bäst bskrivas som "de är duktiga på det de gör, men jag är inte speciellt förtjust i det de gör". Det är faktiskt så (säger en icke-dansör) att det går att dansa till en väldig massa olika sorts musik, från Straussvalser till hiphop. Men i Sverige har vi skapat ett alldeles eget dansbandssound som många verkar ha fastnat i. Och ärligt talat, en del av de dansbandstexter jag hör via vår lokala radiostation är pinsamt dåliga. Floskler och schabloner staplade på varandra, där man ofta kan förutsäga vad nästa rimord blir.
Lite lyssningstips för er som tycker som jag: Se om ni kan hitta Bernt Dahlbäcks "Svensktoppen", gjord för nästan 40 år sedan men fortfarande aktuell, eller varför inte Stefan Demerts "Schlager", eller HeeBeeGeeBees "Meaningless words in high voices".

Fick på mässan hjälp av en kompis med att utveckla en gammal vits. Nya versionen: "Bilisten som igår fick sladd på Strömgatan sökes för kontakt."


Kommentarer
Postat av: Ullabritt Larsson

Jag är imponerad av Mässan! Många utställare, men det kändes inte på något sätt kompakt.

Trevligt scenprogram. All heder åt arrangörerna. Förstår att du är trött. Får du frispel nu om jag säger att det vore kul om en sådan här mässa arrangerades igen, om X antal år.



Bra att du laddar batterierna inför vår jubileumskonsert! Om du får kontakt med den som fick sladd på Strömgatan, kanske han/hon kan vara behjälplig ;-)

Ha en skön dag!



Ullabritt

2008-10-20 @ 08:48:52
Postat av: Anonym

2008-10-20 @ 08:52:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0