Alkoholiserad björn och bankrepris

Tuff morgon. Var tvungen att förklara för frun att hennes älskade Nalle Puh troligen är alkoholist. Svenska Dagbladet rapporterar att alkoholintag leder till att hjärnan krymper, och NP är ju en björn med en väldigt liten hjärna. Sambandet är solklart. Honungen måste ha jäst på något sätt.
Samtidigt ställer detta oss inför ett svårt val. Drick vin och hjärtat mår bra, men hjärnan krymper, drick inte och hjärnan förblir fullstor med du har större risk för hjärtinfarkt. Hjärna eller hjärta? Valet är ditt.

Dagens, eller rättare sagt gårdagens, hjälte är Gordon Brown. Han har villkorat det engelska statsstödet till bankerna. De banker som tar emot stöd får inte dela ut några bonusar till chefer och anställda i år. Hoppas alla statsmän tar efter.

Jag är glad att jag har mina pengar i en liten fristående sparbank. I jakten på lägre och högre räntor, där skillnaderna handlar om tiondelar av procent, önskar jag att fler ställde sig frågan vad det är värt att ha ett välbemannat bankkontor på sin ort. Om man har 100 000 kr på banken (och jag vet att det är en utopi för många) är den där extra tiondelen ränta värd 70 kr efter skatt, 6 kr netto i månaden. Vi har redan slagit ut skivaffärerna och bokhandlarna på många orter genom CDON, Ginza, AdLibris och andra. Ska vi slå ut bankerna också?

Dessutom vet jag var min sparbank lägger en stor del av sin vinst. Den går till sponsring av lokala idrottsklubbar, kulturevenemang och så vidare. Vart tar vinsterna vägen från de banker som i TV-reklamen uppmanar oss till otrohet? Genom mitt bankval gynnar jag min ort, inte några anonyma aktieägare.

Morgondagens Suduko gick åt skogen. Finns det något värre än att drygt halvvägs in inse att man gjort fel någonstans. Blyerts? Absolut inte. Det är för fegisar. Bara att kryssa över eländet och hoppas på morgondagen.

Kommentarer
Postat av: STELLAN



Hej ukulelemorfar, gillar dina små inlägg.

2008-10-14 @ 16:03:07
Postat av: Anonym

Tack. Oss ukulelemorfrar emellan.

2008-10-14 @ 21:22:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0