Vita jular och diskriminering

Vi svenskar anses vara måttfulla och tåliga, men ibland har vi en tendens att överdriva. Vädret igår fick mig att börja nynna på Burt Bacharacs och Hal Davids gamla klassiker "Raindrops Keep Falling on My Head". Och vad heter den på svenska? Jo "Regnet det bara öser ner". Tala om att ta till ordentligt.

Läste i tidningen att spelbolagen ger höga odds för den som satsar pengar på att det ska bli en vit jul. Annat var det förr.
När "White Christmas" dök upp första gången 1942 (den har faktiskt varit med i tre olika filmer, varav den sista hette samma som låten) och skulle översättas till svenska så tyckte man att det var onödigt att drömma om en vit jul, det hade vi ju alltid. Under beredskapsåren låg snön tjock till och med på Österlen. Så Lennart Reutersköld översatte låten till "Jag drömmer om en jul hemma", som var mycket mer relevant, eftersom många låg inkallade på för familjen okänd ort.
Min morfar till exempel. Han var beredskapsinkallad under en period, och det var superhemligt var han befann sig. Familjen skickade breven till en fältpostadress och i svaren fick de inga ledtrådar om det var i Kiruna eller på västkusten österleningen befann sig. När han kom hem visade det sig att han legat i ett tält cirka 6 kilometer hemifrån.
Men det kanske är dags at nyöversätta White Christmas. Eller är vi så anglifierade och amerikaniserade att vi nöjer oss med den engelska texten.

Ett nytt bevis för förtrycket av mannen uppenbarade sig med all tydlighet i helgen. Emedan mor får fira sin dag i ett varmt och soligt maj, med blommor i trädgårdarna och hoppet om sommaren spirande hos oss alla, är far förvisad till en kulen novemberdag, när vinden ylar och regnet öser ner. What more proof do you need?

PS. Det är inte så att jag kan en massa om gamla schlagers, som årtal och namn på översättare. Men jag fick en gång av min svärfar en komplett uppsättning av "Myggans Nöjeslexikon", och slå i uppslagsverk, det kan jag.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0