För en gångs skull

Jag brukar inte skriva om skolfrågor, för det gör jag på annat håll, men för en gångs skull.
Så la då Jan Björklund ett förslag om ett nytt betygssystem. Eller gjorde han det?
1994 tog riksdagen beslut om att införa en ny sexgradig betygsskola, från A-F, där A-E skulle vara godkänt och F underkänt. Men resultatet hann aldrig förverkligas. I valet samma år vann (s) och de rev omedelbart upp beslutet och införde dagens skala.
Den sexgradiga skalan är förresten den som bland annat används i England sedan urminnes tider. Så nytt är det inte. Men det stämmer med mycket av det Björklund gör. Visionen är tydligen "Det var bättre förr". Härnäst väntar en läroplan som återinför stadierna och en lärarutbildning som återinför de gamla stadielärarutbildningarna. (I alla fall om utredningarna följer direktiven.)

Vi diskuterade gubbsjuka idag, eller rättare sagt om det finns en kvinnlig motsvarighet, dvs gumsjuka? När blir man förresten gubbe/gumma? Har det med åldern att göra eller ...? När jag jobbade i södra Storstockholm, verkar som ett annat liv, sa vi att tant är inget man blir med åren, antingen är man det redan från början eller också blir man det aldrig. Men hur är det med gubbe och gumma. Och visst är väl gubbe och gumma trevligare begrepp än farbror och tant? Det var väl bara Elsa Beskow som såg positivt på tanter.
Mitt förslag till definition, att en gubbe är minst tio år äldre än jag, oavsett hur gammal jag för stunden råkar vara, mötte inget större gehör från den församlade kaffebordskretsen. Jag får tänka ut en bättre tills imorgon.

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0