Snart jul igen och kunglig musik

Jag vill en gång för alla dementera alla eventuella rykten om att Lasse Kronér erbjöds jobbet som julvärd i SVT1 först sedan jag tackat nej. Det finns inte heller någon sanning i eventuella påståenden att SVTs ansvariga personer var på en MIF-match och efter att ha hört speakern samfällt, likt tjurfäktningsarrangörerna i Tjuren Ferdinand, ropade: "HONOM SKA VI HA!" Tyvärr.
Men Lasse K verkar vara en reko kille. I en intervju säger han att grisfötter är ett måste på julbordet. Så talar en riktig man. Hoppas han bara inte syftar på den där äckliga varianten med gelé runt. Nej fötterna ska ha kvar sin originalform så man kan hålla dem i handen och knapra på dem.

Jag bommar förresten sista Doobidoo idag eftersom vi har julfest på jobbet. Det blir en soldränkt sådan. Barbados står för underhållningen. När de spelar ska jag och kompisen stå i caféet intill och köra live-karaokee, dvs hugade spekulanter får komma fram och sjunga sin favoritlåt, men de får komp av två gitarrer istället för en CD-skiva.
Men jag kan ju se reprisen på programmet i helgen. Förresten ett måste. Jessica A är ju med! (Men eftersom programmet är förinspelat så får hon härmed en öppen inbjudan att dyka upp på vår live-karaokee. Du behöver bara knacka på rutan bakom oss Jessica så kommer jag och släpper in dig.)

Har ni förresten funderat över vårt ordval. Varför lider det mot jul? Vad består lidandet i? Trängseln i julshoppingen? Bristen i kassan när den stora dagen närmar sig? Julmusikstortyren i varuhusen? Nya "Absolute Christmas" innehåller ungefär samma låtar som tidigare varianter, men nu får man en DVD som visar en brasa. Så man får en ursäkt att stänga av musiken för att titta på en brasa på TV istället. Wow, X-mas feeling on the way.

I dagens SvD talar kungen ut om sin musiksmak, som är riktigt bred. Hans diskoteksspringande i ungdomsåren verkar inte ha satt några djupare spår. Eller vad sägs om hans 5-i-topplista:
1. Förklädd Gud av Lars-Erik Larsson
2. Ett Duke Ellington-stycke framfört av Alice Babs
3. Gammal Fäbodpsaln av Oskar Lindberh
4. En gitarrkonsert framförd av Göran Söllscher
5. Wish You Were Here, Pink Floyd
Och så konstaterar han det alla musikälskare känner: "Jag önskar bara att jag hade mer tid."
Så sant som det är sagt. Skivorna och konserterna är för många och tiden för kort.
Men jag saknar t ex B B King och The Queen på listan.

Kommentarer
Postat av: Glenn Nordling

Länge leve kungen !!!

2008-11-22 @ 19:01:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0