Irish Eyes

Tisdagen blir tuff, så dubbel måndagsblogg så min läsare inte blir besviken.

Visst är det skönt när man äntligen gjort något man funderat på länge, men antingen skjutit upp, eler inte haft tid till. Så är det för mig i detta nu. I tre månader, ända sedan jag först hörde låten, har jag tänkt att jag måste lära mig Anthony John Clarke's underbara "Irish Eyes", och äntligen! Både texten och hans egen inspelning finns på www.anthonyjohnclarke.com  (Det är problem med länken. Men adressen är rätt så du kan kopiera den och skriva in den i adressfältet längst uppe i din webbläsare)
Visst är den underbar. Först hör man bara den enkla, vackra melodin. Sedan lägger man märke till att texten berättar en helt annan historia. Som han sjunger, "Det här är ingen vacker sång om Irland, blanda inte ihop dem med dom du visslar på vägen hem".
Kan jag nu bara övertyga Still No Bagpipes att lära sig låten till vår spelning 29 november är allt hunky dory, som engelsmännen säger.

Visst är nätet bra, men inget går upp mot ett riktigt härligt uppslagsverk. Jag nämnde Myggans Nöjeslexikon i morgonbloggen, men jag njuter lika fullt av NE, Encyclopedia Britannica och varför inte den senaste upplagan av Bra Böckers lexikon. Och vill man vara nostalgisk kan man leta sig tillbaka från ett par verk från 1950-talet vi fått av min svärfar. Men det är klart. Det är ingen idé att leta efter Kennedys eller Beatles i dem.
Det enda problemet är att de tar sån plats. Och har man för långa bokhyllsskivor buktar de på mitten. Vem har sagt att kunskapen inte är tung att bära.

So until Wednesday. So long.

Kommentarer
Postat av: John-Erik

Länken till John Clarke's hemsida funkar inte, i alla fall inte på min dator. jag vet inte varför, sidan finns ju och adressen är den rätta. Möjligen ska punkten efter com tas bort.

Jag älskar Irland och dess musik men jag har bara varit där en gång.



Keep on what you're doing, it's good (sa flickan)

2008-11-11 @ 20:07:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0