Frostigt värre

En lördag i frostens tecken. Inledde morgonen med att skrapa bilrutor. Fick för mig att bilrutsisen i Göteborg är tjockare än på andra ställen. Avslutade dagen med att jag och frun somnade framför TV:n till "A Touch of Frost" (en av våra engelska favoritdeckare, finns det någon med trumpnare uppsyn än DCI Jack Frost?). Vaknade till i reklmapausen och såg "Svensson Svensson" istället.
"A Touch of Frost" är annars en bra beskrivning av svensk TVs lördagskvällar. Det som var höjden på TV-veckan är nu helt tom på vettigt innehåll. I princip står valet mellan "Dansbandskampen" och "Stjärnor på is". Orden pest och kolera dyker osökt upp i mitt huvud. Tur att TV4 Film visade "Yrrol", en film som växer för varje gång jag ser den. Innehåller en av svensk film roligaste repliker någonsin, när en av Suzanne Reuters allra bitchigaste damfigurer skriker "Blanda inte in mig i vårt förhållande!".

Var på snabbesök i Nordstan och konstaterade att världen har blivit galen. Det är nu billigare att äta en rejäl köttbullsmåltid, inkl sallad och te/kaffe, på IKEA än en Big Mac&Co på McDonalds i Nordstan. Och är det jag som blivit större i käften eller? Men är inte en Big Mac mindre än den var förut?
I Nordstan pågick också en turnering i Free bandy, en sport för tvåmannalag där spelare med innebandyklubbor ska skjuta upp bollen i små mål som ser ut som vindindikatorerna på motorvägsbroar. Troligen ett nytt sätt för oss svenskar att på sikt skaffa oss ett VM-guld. Ni vet hur det går till. Vi uppfinner en ny idrott och blir världsmästare. Sedan går de andra ikapp oss. Dår uppfinner vi raskt ännu en ny idrott ...

Nåja. Hittade i varje fall senaste numret av Uncut, med stort reportage om The Rutles. "The Rutles - All You Need Is Cash" måste, i hård konkurrens med "Life of Brian", vara tidernas roligaste film. Låt vara att det bara var en TV-film. Ska ha en lat söndag (om inte frun hittat på annat), läsa reportaget och kanske unna mig att se om filmen.
Borde leta upp The Rutles andra CD "Archeology" (kom parallellt med Beatles-serien "Anthology") och lägga över några låtar från den i Ipoden. Den är ett bortglömt mästerverk.

Kommentarer
Postat av: Ullabritt

Håller med om att helgunderhållningen i TV hamnat i koma. Det gläder mig att du uppskattar Susanne Reuter. Hon finns faktiskt med på min spacelista över roligaste komiker, speciellt hennes bitchiga karaktärer. Trist att jag missade Yrrol, den kan ses hur många gånger som helst.Den blir aldrig gammal, den bara mognar.

En annan sak som jag tyckte var kul inträffade under Idolsändningen i fredags. Jag var inte tvungen att titta, som vissa andra, jag råkade bara passera förbi TV:n när en kille vid namn Lars gav fingret åt hela Idolkonceptet, och dessutom definitivt sänkte Claes-Göran Hederström, som jag inte ens tyckte var bra när det begav sig 1968. Jag blev stående i djup beundran över denna underbara respektlöshet. Heder åt en sådan kille!



Ullabritt

2008-11-02 @ 18:08:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0